Att vara en virtuell assistent

sociala medier

Begreppet virtuell assistent är rätt så nytt i Sverige, men internationellt har det funnits länge vilket syns när du söker på virtual assistant på Google.

Som virtuell assistent kan du ta på dig sådana uppdrag där just dina kunskaper kommer till användning. Det är också till stor nytta för småföretag som ofta inte har tid eller ens kunskaper att hantera de här sakerna. Det kan handla om hemsidor, webbsajter, WordPress, SEO-arbete, skrivarbeten som behöver bli utförda, ekonomi, eller nästan vad som helst.

Den stora fördelen är att du får göra det som du är bäst på och samtidigt kan företaget fokusera på sin kärnverksamhet. Då uppstår en win/win situation.

En som har förstått kraften i det här med virtuella assistenter är Annika Elgeskog, som tillsammans med sina kollegor byggt upp det som idag är känt bland en del av oss som VA-teamet.

Själv jobbar jag sedan 1 maj som virtuell assistent och hjälper en småföretagare i Stockholm. Där sköter jag om att uppdateringar kommer ut på sociala medier och att företagets sajt med bland annat senaste nytt hållsuppdaterad och då ser jag också till att SEO-arbetet görs när det kommer in material som ska läggs in som “senaste nytt”. Förutom detta så ser jag till så att brev som kommer in på en specifik mailadress besvaras så fort det bara går då företaget har mycket nära kontakt och samarbete med olika frilansjournalister.

SEO-arbetet handlar mycket om nyckelord och att det ska in i rubriken, texten, som alt text för alla bilder som används och sedan också i metabeskrivningen.

För att allt ska fungera så ser jag också till att bild läggs in i texten och som utvald bild. Dessa två ska vara i olika format, då utvald bild alltid är mindre än bilden inne i texten.

Förutom detta så arbetar jag som frilansare, då hjälper jag bland annat ett småföretag i Lund med deras omvärldsbevakning inom sociala medier, och jag är också webbredaktör för deras två sajter fem snabba tips och Five quick steps Dessutom hjälper jag ett litet företag i Malmö som heter Effektiva Hemsidor och de är  är verksamma inom Internetmarknadsföring. Bland annat skriver jag SEO-optimerade blogginlägg till deras kunder, och hjälper även till en del när någon kund behöver hjälp med sin närvaro på sociala medier däribland Twitter, Pinterest och Instagram.

 

 

 

Tags:

Leave a Reply

