Att växa snabbt är inte alltid bäst

MIkael 300 X 300

Att vara så låst vid och extremt upptagen av behovet att växa snabbt är något som vi känner igen från många av de affärer som genomförts med direkta kopplingar till Internet.

Ett exempel på detta var när America Online köpte Time Warner år 2000 för 164 miljarder dollar, vilket visade sig vara en katastrof.

Ett annat exempel på ett rejält misslyckande var när riskkapitalister investerade 1,2 miljarder dollar i Webvan som var en livsmedelsbutik på nätet. Företaget lanserades år 1997. De kom inte att överleva längre än till 10 juli 2001, då de ansökte om konkursskydd, en så kallad kapitel 11 konkurs (Keen.2015:45-46).

 

Advertisements

Tags: , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: