Att använda Instagram

Mikael

Inledning

Många av er har säkert hört talas om Instagram redan. Men, det är en mycket relevant plattform för dig som gillar att jobba med fotografier som en del av företagets marknadsföring eller din personliga marknadsföring.

Instagram för företag

Om företaget väljer att ansluta sig till Instagram så finns det inte någon begränsning i hur många på företaget som kan använda kontot. Dock är det viktigt att ha en struktur, och därmed någon som är ansvarig för kontot.

Fördelar med Instagram

Den stora fördelen med just Instagram är att inget av de du publicerar försvinner, eftersom det inte finns någon algoritm så som det gör på Facebook. På så vis så kommer alla dina följare att kunna se dina bilder.

Att sätta upp en profil på Instagram

En profil som företaget eller individen sätter upp måste vara lockande eller intresseväckande, så att de väljer att följa just dig eller er, och förhoppningsvis leder det till konverteringar, dvs att de köper av just er.

Det första ni ska tänka på när ni skapar profilen om ni inte redan gjort det är att profilbilden inte får vara större än 110 x 110 pixlar.

När du sedan fyllt i resten av din profil där du bland annat anger adressen till din hemsida, och lite kort om just dig eller ditt företag så är det dags att ta nästa steg.

Bilder får många likes

Vad vi vet från andra plattformar är att bilder, och då särskilt fotografier på djur, natur, och blommor ofta får många likes. Något annat som ofta får många att klicka på “like” är olika citat utan någon tillhörande bild.

De bilder som ofta används på Instagram är i formatet 1080 x 1080 pixlar, och numera är det som så att Instagram tillåter både stående och liggande bilder.

Publicera filmer på Instagram

På Instagram kan du även publicera filmer, och då får de vara max 15 sekunder långa. När en film kommit till slutet så spelas de upp på nytt, vilket kallas för loop.

Använd geotaggning för dina bilder

För att underlätta för dina följare så kan du även använda funktionen Geotagg, vilket innebär att du talar om för följarna var bilden är tagen någonstans.

Att använda hashtag på Instagram

Slutligen så vill jag tipsa om och rekommendera er att använda hashtags, och då hashtags som har hög relevans, eftersom då är det fler som kommer att hitta just era bilder, och då driver ni trafik till just er sida. Det kan också göra att de går vidare till er externa hemsida för att ta sig en titt på era tjänster (Sayed Nestius.2015:95-109).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: