Så fungerar Google Author rank

Som jag tidigare nämnt här på Facebook så har Google tagit patent på den speciella algorithm som de kallar för “Author rank”. Hittills har det varit mycket hemligt hur det här fungerar i praktiken.

David Amerland som skrivit boken “Google Semantic Search” tar dock upp att Author rank kännetecknas av följande attribut som styr hur algorithmen fungerar:

(1) vem skapade innehållet,

(2) vad har denna person skapat tidigare,

(3) vilka connections har skaparen i de sociala medierna,

(4) övrig aktivitet online från den som skapat innehållet,

(5) interaktionen som skaparen har med övriga människor,

(6) hur innehållet som individen har skapat tas emot av andra personer i de sociala medierna,

(7) innehållets kvalitet, trovärdighet och originalitet,

(8) innehållets stil däribland språk, hur svårt det är att läsa, paragrafernas längd, användning av headings och subheadings, citat, bilder och multimedia i sina publiceringar (Amerland.2014:65).

profil 3

Advertisements

Tags: ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: