Så undviker du att framstå som dum eller korkad i sociala medier

Om du inte kan säga något vänligt/snällt så skriv inte något alls. Att nedvärdera andra människor är bara dumt, och att framföra kritik mot något som någon annan publicerar är också ett lågvattenmärke.

Om du inte gillar det som någon publicerar så var tyst och gå vidare. Enligt Guy Kawasaki och Peg Fitzpatrick så framstår du som dum eller korkad om du sitter och talar om för andra vad de bör publicera respektive inte publicera.

Författarna påpekar också att det bara är förlorare och charlataner som köper följare, likes och +1s. Att köpa följare är fusk enligt Kawasaki och Fitzpatrick. Undvik också att aktivt tala om för personer att följa dig, och välj istället att jobba med innehållets kvalitet så att det intresserar fler människor.

Något annat som författarna rekommenderar är att inte be personer att göra “re-share” på det som du har publicerat. Lika viktigt är det att inte tala om när någon gjort “unfollow”, och du bör inte ens fråga varför någon eller några valt att göra “unfollow”.

Vad gäller språket i sociala medier så är det viktigt att aldrig svära eftersom det ser mycket illa ut. Kawasaki och Fitzpatrick rekommenderar också att du som användare undviker att kalla dig själv för Guru eller Expert (Kawasaki & Fitzpatrick.2014:130-136).

profil 3

Advertisements

Tags:

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: