Så gör du dina event mer sociala

I den rykande färska boken The Art of Social Media – Power Tips for Power Users, så delar Guy Kawasaki och Peg Fitzpatrick med sig av tips på hur du gör dina event mer sociala.

Förutom att skapa själva eventet så är det viktigt att du som arrangör väljer en trendig hashtag som syns tydligt. Nästa steg är att integrera denna hashtag både på din webbsajt, i din marknadsföring, och i din e-post signatur.

Den bör också finnas i eventets tryckta program, och du bör se till att alla anställda, talare, säljare och gäster är insatta i vad en hashtag är för något. För att det sedan ska fungera så gäller det att ha med alla på tåget, och då handlar det om att alla använder denna hashtag när de skriver om eventet.

Nästa riktigt stora steg är att nå ut bortom själva eventet, eftersom din publik kan vara människor överallt i världen som är intresserade av din produkt eller tjänst. För att eventet ska lyckas slå igenom socialt så behöver du/ni välja ut en person som exklusivt fokuserar på att kommunicera ut budskapet om eventet i sociala medier.

Denna person lär ha mycket att göra, därför att det innebär mycket jobb före, under och efter eventet. Lika viktigt är det att köra live streaming av video från eventet. Om ni inte har möjlighet att använda live stream så se till att den ansvariga personen för kommunikation via sociala medier från eventet gör så kallade blow-by-blow uppdateringar via Twitter, instagram och på er blogg.

Andra saker att tänka på är att visa Twitter stream på den eller de skärmar ni satt upp för eventet, eftersom det leder till ökad interaktivitet. Kawasaki & Fitzpatrick (2014) rekommenderar också att varje plats där ni ska ha ett event kan erbjuda trådlöst nätverk, och för att kontrollera att det fungerar innan eventet så går det bra att ta dit en dator och genomföra ett “speedtest”.

När eventet väl är igång så är det superviktigt att det går att fotografera samtidigt, och tillåt gärna att dessa fotografier delas. En proffsfotograf som sköter det här kostar ungefär 1000 dollar om dagen.

Det kan också vara bra att släppa fram de ledande beslutsfattarna under ert event, och många brukar vara medgörliga vad gäller att låta sig fotograferas under ett event. Slutligen så rekommenderas det att du delar fotografier och videoklipp på de plattformar där ni är verksamma (Kawasaki & Fitzpatrick.2014:101-109),

profil 3

Advertisements

Tags: ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: