Därför bör ditt företag använda Google Adwords

Marknadsföring på Internet blir allt vanligare, och då är det mycket viktigt med kunskaper om bland annat Adwords och Google Analytics.

Google Adwords är ett verktyg för att hjälpa ditt företag att synas på Google. Det fungerar som så att du skapar en annons, och du väljer då nyckelord. Google Adwords är de sponsrade länkar som vi ser i samband med att vi googlar, och då de tre översta på sidan. Det är således skillnad mellan dessa betalda annonser och de organiska sökresultaten som visas av Google.

För att företaget ska lyckas så gäller det att hitta de relevantaste sökorden för just er bransch, och sedan fungerar det som en auktion, där de som betalar mest får synas. Något som är av yttersta vikt är själva konverteringen, vilket handlar om vad företaget vill att kunden ska göra i slutändan. Så, för att nå en högre konverteringsgrad så är det viktigt att kunden kommer direkt till produktsidan och inte hamnar på första sidan.

Vad är då den stora skillnaden mellan att annonsera med hjälp av Google Adwords kontra traditionell annonsering i en dagstidning?. Den stora fördelen med att använda Google Adwords är att du rätt så enkelt kan välja relevant termer som är specifika för just din bransch, vilket gör att det blir enklare att nå sin målgrupp. Väljer ett företag att istället marknadsföra sig med hjälp av en tidning då blir det mer generellt, vilket träffar sämre. Dessutom är det som så att den som läser en tidning väljer att läsa nyheterna och väljer ofta att bläddra förbi annonserna. Däremot är exponeringen billigare i en tidning jämfört med om företaget använder sig av Google Adwords.

Den stora utmaningen med Google Adwords är att du som användare måste vara väldigt tydlig med vad ni vill att kunden ska göra. Några vanliga fel som görs bland en del användare är att de inte jobbat tillräckligt länge med det här verktygen, och att de då glömt bort att använda nyckelord och målvärde.

Ett annat vanligt fel är att användare glömmer bort att koppla ihop Google Adwords med Google Analytics. Sedan är det också mycket vanligt att användaren tillämpar generella termer istället för termer som är specifika för branschen. Om användaren inte är specifik så leder det till att det blir dyrare per klick att använda Google Adwords. Ett annat vanligt fel är att användare glömmer att tillämpa AdGroup, vilket leder till att din kampanj blir mindre effektiv.

Därför rekommenderar Thomas Jönsson att användaren kopplar ihop Google Adwords med Google Analytics. Den stora fördelen med att använda Google Analytics är att du kan analysera trafiken på ett rätt så omfattande sätt. Bland annat går det att analysera var trafiken kommer ifrån, och hur länge de stannar på hemsidan.

Länk till intervjun med Thomas Jönsson från EffektivaHemsidor: http://www.blogtalkradio.com/megasocial/2015/01/09/s-anvnder-du-adwords

Länk till EffektivaHemsidor: http://effektivahemsidor.se/

profil 3

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: