Att vara sig själv

Vi är alla unika som individer, men vi har alla samma värde som människor. Det finns tyvärr krafter i vårt samhälle som vill dela in människor i fack och grupper, och sedan spela ut dessa grupper och människor mot varandra.

Själv har jag alltid stått utanför allt sådant, eftersom jag aldrig haft några riktigt nära vänner, och jag är inte intresserad av att ställa människor mot varandra, och att skapa eller upprätthålla konflikter. Min skoltid var långt ifrån rolig, och mina betyg är inget att skryta om, snarare tvärtom.

När jag gick i skolan så hade vi en väldigt stor klass, närmare 30 elever på 1 lärare (klassföreståndare). Jag fick ofta höra ifrån både lärare och klasskompisar hur kass jag är. När vi hade gymnastik och skulle dela upp oss i lag var jag alltid den som blev vald sist, eftersom ingen ville ha mig i sitt lag. I många år höll jag tyst om det här eftersom jag försökte bara glömma det som varit och gå vidare.

Samma sak har jag väl försökt med så gott det går vad gäller jobb. Dvs, det som hände hos den tidigare arbetsgivaren försöker jag glömma och gå vidare framåt med livet. För, inget blir ju bättre av att älta samma sak om och om igen.

Under skoltiden så tillbringade jag tid i två olika skolsystem, dels det svenska och dels det amerikanska. Det har gjort mig till den jag är. Det innebär att jag ser fördelarna med det som fungerar för mig och kan kritisera det som jag uppelever inte fungerar. Jag lärde mig i alla fall ett nytt språk tack vare skoltiden i Amerika, och jag kunde se med egna ögon hur verkligheten fungerar därborta. Det finns för och nackdelar med både Sverige och Amerika. I Sverige har vi växt upp med välfärdsstaten som nu håller på att monteras ner fullständigt. I Amerika är det mer av individualism, men samtidigt finns där en känsla om gemenskap när något verkligen händer.

Så, sedan skoltiden står jag med en fot i svensk kultur och en fot i amerikansk kultur. Jag försöker se fördelarna med denna erfarenhet eftersom det är en viktig del av vem jag är. För mig är således det engelska språket, amerikanska medier, och amerikansk kultur helt naturligt. Lika naturligt är det för mig med det svenska språket, våra medier, våra traditioner och den kultur och de normer som det svenska samhället bygger på.

Eftersom jag inte har särskilt många nära vänner, så har det blivit att jag istället sökt mig till böckernas värld och läser väldigt mycket. Det blir böcker på både svenska och engelska, då jag alltid kan lära mig något nytt på det sättet.

Även utbildningstiden i Finland har påverkat mig, då jag kunde se med egna ögon att det finns andra sätt att göra saker och ting på än i Sverige. Ta bara det här med politik som ett exempel. Finland har en lång tradition av bredare koalitionsregeringar, vilket Sverige inte har. Under studietiden i Finland tyckte jag det var rätt så lätt att få kontakt med andra studenter, då den svenskspråkiga delen av Helsingfors Universitet inte är så stor. Dessutom var folk väldigt trevliga, och det var lätt att känna sig hemma och välkommen.

Fram till år 2013 kände jag mig väldigt mycket utanför det svenska samhället och den svenska arbetsmarknaden. Men, tack vare första mötet med Nina Jansdotter så började saker och ting vända sig åt rätt håll för mig. Det blev en positiv nystart, och då har jag dels fått möjlighet att vara med och bidra till hennes team inom sociala medier. Dessutom har jag fått vara med på hennes event bland annat lunchmingel och After work där jag träffat många mycket trevliga och inspirerande människor.

Skrivandet vilket kommit att bli en helt naturlig del för mig har kommit att flyta på bra, och det har varit mycket givande att få skriva debattartiklar tillsammans med olika författare inom olika ämnen.

Sedan har det varit fantastiskt med teamet på Mindfloor. Där har jag också träffat andra människor som inte tilhör teamet, men som vi samarbetar med på ett eller annat sätt. Så mycket glädje och inspiration som där finns. Det gör att när det är dags att gå upp på morgonen och göra sig i ordning för att åka in till Mindfloor, så gör jag det med stor glädje.

När jag inte ägnar mig åt sociala medier, så låser jag väldigt mycket böcker. Det blir både deckare och fackböcker. Sedan blir det en och annan biografi om olika intressanta människor som lever eller har levt.

Så, vad är då viktigt för mig?. Bland de saker som är viktiga för mig är att träffa nya människor, då jag gillar att vara del av en gemenskap. Något annat som är viktigt för mig är närheten till naturen, och att stå med både fötterna på jorden och i verkligheten. För mig är det också väldigt viktigt att vara snäll och omtänksam mot både vänner och medmänniskor. För, det är en viktig del av vem jag är som människa. Jag tycker om andra människor, och det spelar inte någon roll vilken nationalitet, etnisk, kulturell eller religiös bakgrund de har. Det finns alltid plats för nya vänner och bekantskaper i mitt liv, och jag håller alla dörrar öppna. För, det finns alltid en massa saker som jag kan lära mig av andra människor.

Vad är jag då intresserad av?. Jag är mycket nyfiken av mig och vill hela tiden lära mig mer om vår omvärld. Så, jag lägger ner mycket tid på mitt stora intresse som är omvärldsbevakning. Jag läser både tidningar, tidskrifter, böcker, bloggar, hemsidor osv. Förutom detta så är jag intresserad av att skriva, och därför har jag sedan flera år tillbaka en blogg som jag skriver. Det kan handla om allt ifrån arbetsmarknad, sociala medier, juridik, politik, till mer jordnära saker. Svensk landsbygd betyder mycket för mig, och där hämtar jag mycket av min energi och tillbringar delar av året. Dessutom har jag ett stort idrottsintresse, så det är ofta jag tittar på Ishockey på TV, men även NBA Basket och NHL Hockey från USA.

På min fritid tycker jag också om att fotografera, och då blir det helst naturmotiv eftersom jag tycker om det naturnära.

Att se nya platser tycker jag också om att göra, så tänk vad häftigt det vore att kunna kombinera detta med att jobba. Tex resa, läsa, skriva/blogga och fotografera. En dröm jag har är att göra en rundresa i USA:s samtliga delstater, men även att resa runt i Kanada som har mycket fin natur. Att omvärldsbevaka kan ju vara bra att göra på plats eftersom det ofta krävs viss erfarenhet och kunskap om det land eller den kontinent som man bevakar.

Alla ni som följer mig i de sociala medierna, vet vid det här laget att jag har en särskilt stor kärlek till delstaten California. Det beror bå att det är en av de två delstater där jag har gått i skola en gång i tiden. Dessutom beror det på det fantastiska klimatet som de har och en positiva attityd som råder därborta.

Med åren har det blivit så att jag vill väldigt mycket!.

profil 3

Leave a Reply

