Freemium som affärsmodell – en framgångssaga

Hur kan vi förstå den innovativa affärsmodellen freemium?. Det är en modell som går ut på att du som näringsidkare ger bort en produkt helt gratis till en stor grupp av användare. Sedan säljer du en premium produkt som innehåller fler funktioner och det till en mindre grupp av användare.

Den här affärsmodellen har kommit att få ett stort genomslag bland så kallade Internet start-ups, men även bland de som utvecklar applikationer för smartphones. De av oss som är aktiva och nätverkar på LinkedIn har en hands-on erfarenhet av denna affärsmodell, och samma sak gäller för användare av Dropbox. Inom business to business så har denna affärsmodell kommit att fungera mycket bra enligt Vineet Kumar som skrivit en artikel om affärsmodellen som har publicerats i Harvard Business Review. Han nämner exempel som Box, Splunk och Yammer.

Johan Ranefors som är grundare av Glimworks i Lund lyfter å sin sida fram att många företag använder den här affärsmodellen därför att deras huvudsakliga mål inte är att sälja mer utan att förbättra världen.

Glimworks kom att använda denna affärsmodell därför att företaget har en vision om att skapa samhällstjänster, och då samarbete med andra. På det här sättet så bjuder företaget istället in till ett samarbete som innehållet både givande och tagande av värden som inte är baserat på pengar förklarar Johan mycket entusiastiskt.

Vilka för- och nackdelar ser han då med denna innovativa affärsmodell?. Han lyfter bland annat fram att en av fördelarna är att kunden kan få prova på och då se hur produkten fungerar, och hur det är att samarbeta med det företag som står bakom tjänsten.

En generell fördel som Johan ser är att fler kunder kan använda och bidra till att den tjänst som erbjuds blir ännu bättre, och att det samtidigt har ett värde för dem och för samhället. Den främsta nackdelen som han nämner är att den support som erbjuds inte är lika bra och snabb som fallet är för olika typer av betaltjänster.

Finns det då några vanliga misstag som bör undvikas?. Här svarar Johan att det är viktigt för företaget att vara mycket tydlig, och tala om för kunden vad som är fritt och vad som kostar pengar.

https://www.glimit.se/ – upptäck nya matupplevelser

profil 3

Mikael Drakenberg

Statsvetare, skribent och omvärldsbevakare

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: