Plug-in transporter

För att kunna lyckas med den tredje industriella revolutionen så måste vi bland annat konvertera fastigheter så att de blir en form av energikälla i miniatyr, där fastigheterna tillsammans bildar ett energiinternet. Detta behövs som en grund för att vi sedan ska kunna ladda framtidens bilar som går helt på el eller som drivs av vätgas.

Den första bilen som drivs av en bränslecell rullade av bandet år 2011. Den amerikanska regeringen har investerat sammanlagt 2,4 biljoner dollar för att möjliggöra för nästa generations elbilar. De erbjuder dessutom köparna en skatterabatt på 7500 dollar för att det ska bli billigare att köpa en sådan bil.

Jeremy Rifkin berättar att under de senaste 12 månaderna så har fler av de ledande biltillverkarna skrivit avtal med de ledande energibolagen och företag som levererar relevant infrastruktur för så kallade smarta elektriska plug-in transporter. Det här har satt fart på utbyggnaden av laddstationer längs de amerikanska motorvägarna, men även vid olika garage, parkeringsplatser, och vid en del kommersiella platser.

General Motors har tex ingått ett partnerskap med ConEdison, New York Power Authority, och Northeast Utilities för att möjliggöra sin stora satsning Chevrolet Volt.

I Tyskland så har Daimler ingått ett partnerskap med RWE, som är tysklands näst största energileverantör för att kunna bygga upp laddstationer för att kunna ladda smarta elbilar, däribland Mercedes bilar runt om i huvudstaden Berlin. I Frankrike så har Toyota ingått ett partnerskap med EDF, som är Frankrikes största energibolag, för att bygga laddstationer i Frankrike och i en del andra länder.

År 2010 så presenterades en studie som genomförts av managementföretaget PRTM Projects, och resultatet som studien visar på är att år 2020 så kommer elbilsbranschen att vara värd cirka 300 biljoner dollar, samtidigt som de skapar mer än en miljon nya jobb inom den globala ekonomin. År 2030 så räknar man med att laddstationer för elbilar kommer att finnas i princip överallt. År 2040 så beräknar man att hela 75% av det som kallar för light duty vehicles kommer att gå på el.

I september 2009 så gick Daimler samman med bland annat EnBW, Linde, OMW, Shell, Total, Vattenfall, The National Organization of Hydrogen, och Fuel Cell Technology för att etablera ett  nätverk för bränslecellstationer runt om i Tyskland. De beräknar att kunna massintroducera bränslecellbilar år 2015 (Rifkin.2011:59-62).

profil 3

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: