Omvärldsbevakning och analys – ett viktigt verktyg för handlingsberedskap i näringslivet

Alla företag, stora som små behöver omvärldsbevaka. Detta därför att omvärldsbevakning och analys ger företaget handlingsberedskap, och därmed står de bättre beredda om det oväntade skulle inträffa.

Företag kan påverkas av många olika typer av händelser, det kan vara politiska händelser, men det kan också handla om händelser kopplade till miljön. Företag verkar idag i flera länder och därför behöver de ha åtminstone 1 person som bevakar de länder där företaget bedriver verksamhet eller har samarbetspartners.

Det skulle få förödande konsekvenser för ett företag om de inte är beredda och att de inte får leveranser på grund av att en eller flera situationer har uppstått i det land som det handlar om, eller den region av världen som det handlar om.

Därför skulle skulle småföretag, men även lite större företag ha stor nytta av min kompetens och mina kunskaper i omvärldsbevakning. Jag läser, skriver och talar flytande svenska och engelska. Dessutom har jag bra koll på allt som skrivs på engelska eftersom jag dels använder mig av verktyget Google Alerts, men även läser dagstidningar, hemsidor, bloggar, och forskningsbaserade böcker på engelska från bland annat Nordamerika.

profil 3

Leave a Reply

