Därför är Instagram ett så kraftfullt verktyg

Till att börja med lyfter Regina Luttrell fram att Instagram erbjuder användarna en möjlighet att skapa, manipulera och dela fotografier med familjen, vännerna och dina medarbetare. Det har visat sig att det är tre särskilda funktioner som drar fler användare till Instagram, nämligen: (1) möjlighet att göra det hela personligt, (2) livsstil, och (3) exklusivitet.

Ett exempel på punkt är är Instagram erbjuder de som följer tex Nike att anpassa och skapa sina egna skor, och sedan visa upp det för sina följare på Instagram. Denna NIKEiD kampanj nyttjar kraften i de sociala medierna, och där låter de användarna designa, dela och köpa varor från Nike som de själva varit med och tagit fram. Ett bra exempel på livsstil hittar vi hos varumärket Starbucks. Starbucks konto på Instagram fokuserar på bilder som postats av entusiastiska och uppfinningsrika fans som älsar det som Starbucks gör. Exklusivitet är något som har kommit att nyttjas av företaget Burberry som har nyttjat Instagram för att låta användarna få se exklusiva bilder från bakom scen och det kan handla om den senaste reklamen, senaste klippet, eller några mycket speciella bilder från London.

Så, det finns en del taktiska råd som företag bör ta till sig av innan de planerar en kampanj med hjälp av Instagram. (1) nya produkter – ta ett snabbt foto av en ny produkt och dela den, eller ännu bättre ta ett foto av någon som använder er produkt och visa det på Instagram. (2) företagskultur och de anställda – använd Instagram för att göra ditt varumärke mer mänskligt, genom att tex visa era följare tydliga bilder av hur ni jobbar internt. Det kan vara fotografier från det dagliga arbetet på företaget. (3) Viktiga ämnen och events – lägg gärna ut fotografier om nyheter, roliga fakta, eller något trendigt som är relevant i förhållande till ert varumärke.(4) fototävlingar – användare på Instagram älskar att använda denna applikation för att skapa roliga bilder.

Använd denna passion till företagets fördel. Utveckla och presentera fototävlingar där följare kan presentera sina fotografier där de kan få erkännande för det varumärke de är lojala mot. Kraften i Instagram är att det tillåter företaget att använda videofunktionen på flera olika kreativa sätt, däribland för produktdemonstrationer, svara på vanligt förekommande frågor, visa upp sina event och specialerbjudanden, men även att skapa en videoportfolio med företagets olika produkter (Luttrell.2015:131-134).

profil 3

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: