Att använda Twitter!

Inledning

Mikrobloggen Twitter lanserades år 2006 och har sedan kommit att växa fram till en väldigt kraftfull aktör inom den sociala sfären. Detta därför att människor vill verkligen få kontakt med varandra, uppdatera sin status, lära sig mer om nya produkter, dela idéer och skapa connections på Twitter. Som det ser ut idag så är det hela 42% som följer något varumärke på Twitter. Idag finns det 500 miljoner aktiva användare, som tillsammans sänder mer än 400 miljoner tweets per dag. Därför har Twitter kommit att bli ett väldigt viktigt verktyg. Både små och stora företag använder Twitter beroende på flera olika orsaker, däribland kundservice och omvärldsbevakning.

Grunderna till Twitter

För att komma igång och använda Twitter behöver varje ny användare först bekanta sig med följande funktioner: Twitter Handle, symbolen @ , Re-tweet funktionen, och symbolen # för hashtag, DM för att skicka direktmeddelande.

Twitter Handle är ens användarnamn på Twitter. Det kan vara nästan vad som helst, men det bästa är att ha ditt riktiga namn eller företagets namn beroende på vem det är du twittrar för. På Facebook som de flesta använder idag så finns något som heter statusuppdatering, på Twitter heter detta istället Tweet. När du använder @ symbolen följt av användarens namn så kommer den personen att se ditt Tweet i sitt flöde. Hashtag symoblen # används för att ditt tweet ska synas inom ett ämne som har en egen hashtag #.

Direktmeddelande använder du när du vill skicka något till en person utan att alla andra som följer den personen kan se det. Du kanske vill lämna ett privat meddelande, eller uppmana till någon handling, eller bara ge någon information som inte behöver gå ut till alla följare.

Precis som att det finns nyhetsflöde på Facebook, så finns det Twitter Stream på Twitter. Där får du en lista på dina uppdateringar i realtid. Det finns också möjligheter att bedriva chat via Twitter, och då kallas det för Twitter Chat. Det används ofta som ett forum för personer som delar ett visst intresse eller som vill diskutera någon händelse eller liknande. På Twitter finns det dessutom möjligheter att skapa särskilda listor som kallas för Twitter Lists. Det används för att organisera användare utifrån deras gemensamma intressen. Slutligen är det viktigt att känna till möjligheten att använda sig av förkortade URL:s. Detta då varje Tweet bara får innehålla 140 tecken. De vanligaste verktygen för detta är Bitly, Google URL shortener, och TinyURL.

Twitter för business

När du startar ett Twitterkonto för ett företag så måste du tänka dig för. Det handlar inte om att helt slumpmässigt twittra ut innehåll. En Twittersida för ett företag måste vara intimt sammankopplat med företagets varumärke, däribland logotype. Därför måste den som startar den här typen av konto först ladda upp en bild som representerar företaget och vad företaget har att säga. Ofta används en logotype som är varumärkesanpassad. En del småföretag har istället valt att använda ett foto av den som sköter twitterkontot. Oavsett hur man gör, så är det centralt att det sänder ut ett professionellt förhållningssätt. Nästa steg är att ordna så att profilen hänger samman med headerbilden eftersom dessa två också representerar företagets varumärke. Dessutom vill du underlätta för potentiella kunder eller uppdragsgivare att hitta ert företag, var någonstans (rent fysiskt) som verksamheten har sina lokaler, och var huvudkontoret finns någonstans. Tänk slutligen på att biografin är central för hela trovärdigheten.

Att sedan hantera företagets varumärke på Twitter är rätt så enkelt, och det genomförs genom att du övervakar vad som händer med ditt varumärke och vad som sker inom din bransch. Det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad och att delta i olika konversationer på Twitter. Detta därför att det kan användas för att stärka banden mellan företaget och kunderna, och då undvika obehagliga överraskningar.

Att bygga och upprätthålla relationer till sina kunder är otroligt viktigt, och det är här som samtal är så viktigt, för att påvisa relationer mellan riktiga människor och riktiga kunder. Det finns flera olika sätt som detta kan göras på, däribland att komma med specialerbjudanden och här används ofta olika typer av kuponger. Även kundservice / kundvård är helt centralt på Twitter, och här behöver företaget ha en strategi för sin sociala närvaro och hur man hanterar eventuell kritik som riktas mot företaget.

En annan typ av affärsverksamhet som har kommit till Twitter för att stanna är rekrytering. Det handlar i forta hand om att rekrytera managers, och då publiceras detta ofta helt öppet. Sedan börjar det även förekomma en del filantropiska verksamheter, och då handlar det om välgörande ändamål som det samlas in pengar till (Luttrell.2015:110-115).

profil 3

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: