Att förstå och använda Facebook

I den rykande färska boken Social media – How to engage, share, and connect så skriver Regina Luttrell om grunderna till att förstå och använda Facebook.

I dagsläget har Facebook över en biljon användare, och mer än 665 miljoner aktiva användare varje dag, och de tillbringar sammanlagt 700 biljoner minuter på Facebook varje månad. Facebook anses vara en av de mest inflytelserika sociala nätverkssajterna i världen. Facebook erbjuder användarna möjligheter att dela med sig av information, och att kommunicera med familj och vänner.

Det finns mer än 70 biljoner bitar av innehåll i form av weblänkar, nyheter, bloggposter, statusuppdateringar, foton och andra källor. Något som blivit allt vanligare på Facebook är att nyhetsstationer tillåter folk att skicka berättelser / händelser direkt till deras vägg på Facebook, som de kan dela med sina vänner.

Varumärken använder Facebook för att bygga gemenskaper och för att engagera sina kunder på ett mer personligt och meningsfullt sätt. Numera är det möjligt att ansluta till Facebook via mobiltelefonen, iPad, och andra tablets.

Begrepp

För att förstå skillnaderna mellan olika typer av profiler, så låt mig börja med begreppet företagsprofil , vilket är företagets officiella hemvist på Facebook. Det är här som företaget publicerar informaton och interagerar med sina fans.

Lika viktigt är det att känna till begreppet EdgeRank, som är en algoritm som bestämmer innehållet som syns i en persons nyhetsflöde.

Fan, är en person på Facebook som gillar ett företags affärsprofil

Friend / vän är en person som du kan lägga till som kontaktperson, och som därmed blir en del av din personliga profil.

Friends list / vänlissta, är en lista på alla dina vänner, och som ofta är sorterad på förnamn.

Group / grupp, en grupp som består av organiserade användare som har ett gemensamt intresse.

Insights, en matris som används för att analysera hur effektiva de demografiska datamaterialet om användarens publik är. Insight används också för att hålla koll på hur människor ser, upptäcker och svarar på olika statusuppdateringar.

Like / gilla, innebär att klicka på like/gilla under en individs eller företags statusuppdatering.

Network / nätverk, är en samling av Facebook användare som kan sammanlänkas genom skola, plats, arbetsgivare, eller yrke.

News feed / Nyhetsflöde, är det flöde som befinner sig i mitten av användarens profil.

Personal profile / personlig profil, är enskilda individers personliga profiler som har en profil registrerad på Facebook.

Timleline / Tidslinje, är den plats som består av fotografier, berättelser, erfarenheter som användaren publicerat.

Ditt varumärke på Facebook

Att börja bygga ditt varumärke på Facebook är en rätt så enkel process, då Facebook numera erbjuder instruktioner för nybörjare. Sedan där varumärket finns innehåller bland annat statistiska data som kan vara användbara för att mäta hur användaren når ut till sin målgrupp. När sedan den sociala strategin utvecklas över tid så kommer olika former av analyser att bli väldigt viktiga. Att förstå vad som fungerar i samband med sin marknadsföring är jätteviktigt, och i vissa fall kan det behövas att den som sköter sidan genomför en så kallad tweak, vilket kan genomföra bland annat med hjälp av Insights. Den sida där företagets varumärke finns är också jätteviktig eftersom det erbjuder en möjlighet för företaget att lyfta fram viktig information, och som kunderna kan finna väldigt relevant. Här kan tex information om företagets adress och telefonnummer finnas, men även en länk till den officiella hemsidan och e-post adressen.

Sidor där varumärket står i centrum bör vara attraktiv för er publik, och ge så pass mycket information, att det genererar intresse i företagets produkter, service, men även i själva företaget. Men, den absolut största fördelen är som sagt var möjligheterna till interaktion mellan företaget och era kunder. Därför rekommenderas det att företaget uppdaterar bland annat fotoalbum, videos, men även att företaget delar med sig av viktiga länkar, och bjuder in till olika event. Facebook events kan avändas för att hålla en produktdemo av en kommande produkt, och det går samtidigt att bjuda in vänner till eventet, som i sin tur kan dela med sig av detta till sina vänner.

Badges, Widgets och apps

Det finns fyra olika typer av Badges, nämligen profile badges, Like Badge, Photo Badge, och en Page Badge. Profile Badge används för att dela med sig av information från sin profil, like badge används för att visa på vilka sidor man gillar / gillat, Photo Badge används för att dela med sig av foton, och Page Badge andvänds för att marknadsföra en företagssida på Facebook. Widgets, tex widgets från tredje part används för att företag ska kunna bedriva olika tävlingar, samla in information med hjälp av något formulär, och slutligen för att specialanpassa innehållet med hjälp av HTML kodning. Facebook apps slutligen används för att få en djupare erfarenhet av Facebook, men även för att få mer insyn i hur olika Facebook algoritmer fungerar. Men, det kan även användas för att avslöja det bästa innehåller för användarna (Luttrell.2015:103-106).

profil 3

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: