Internetradio som komplement

Att använda sig av flera olika kanaler för att nå ut blir allt vanligare bland företagen. Detta därför att olika kanaler har olika fördelar och nackdelar. Vad vi ser numera är att Internetradio används allt oftare som ett komplement till övriga sociala kanaler. Denna kanal används bland annat för att marknadsföra och göra reklam för sitt varumärke, samtidigt som de når sin målgrupp med innehåll som är originellt.

Den vanligaste plattformen för Internetradio har kommit att bli BlogTalkRadio som länkar samman telefon med Internet. Fördelen med den här kanalen är att det går att hålla live call-in shows motsvarande vad som sker i traditionella radioprogram. Den stora skillnaden är att allting nu är online, och Internetradio är gratis. En stor fördel med denna kanal är att allt som behövs är i princip telefonen och en internetanslutning, och det är ganska så enkelt att ha ett eget program. Användaren får access till sin radioshow genom att logga in till en webbportal med hjälp av ett lösenord.

Den som är host för programmet reserverar en tid med hjälp av telefonen, det kan vara en fast telefon eller en mobiltelefon. Lyssnaren i sin tur ringer BlogTalkRadio på ett förutbestämt nummer. När väl radioprogrammet är igång live, så syns lyssnarens telefonnummer på skärmen, och den som håller i programmet kan då släppa fram samtal genom att klicka på musen. Lyssnare som inte kan lyssna live kan i efterhand ladda ner en podcast för att lyssna i efterhand.

Ser vi det hela utifrån ett affärsmässigt perspektiv så är BlogTalkRadio ett verktyg för att koppla samman företaget med kunderna, och på ett enkelt sätt svara på deras frågor eller för att få råd. Företag kan också använda det här verktygen för att kunderna ska kunna komma i direktkontakt med VD och andra personer i ledningen.

En annan stor fördel är att den här formen av kontakt uppfattas av kunderna som mer intimt och kan därmed bidra till att stärka relationen mellan kunderna och företaget.

Att kunna ha live call-ins förbättrar möjligheterna till direkt marknadsföring, och att ha en ärlig och öppen dialog med kunder, säljare, media, och i princip vem som helst som har intresse av företagets produkter. Således är BlogTalkRadio ett fantastiskt komplement till företagets sociala strategi (Luttrell.2015:93-94).

profil 3

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: