Företagsblogg – något att tänka på

Att skriva en blogg för ett företag kan vara både himmelrike eller total kaos. En blogg som skrivs av någon eller några på företaget handlar ofta om företaget och företagets produkter / tjänster, och bör fortgå som en tvåvägskommunikation. En sådan här blogg kan användas för att etablera expertis, kommunicera insikter, lyssna, engagera, svara på kunders frågor, och för att upprätthålla meningsfulla konversationer.

Ofta är det som så att företagsbloggare blir experter på sitt område eller sin bransch, och där marknadsför en viss produkt, eller företagets tjänster.

En stor utmaning för företagsbloggar är att de ofta är bättre som en marknadsföringsplats. En blogg ska istället ha minimalt fokus på företagets produkter, CEO-höjdpunkter, eller att användas för att hylla företaget till skyarna.

Det vanligaste bland företagsbloggar är att de slaviskt håller sig till 80/20 regeln. Det innebär att de har ett innehåller som är relevant för målgruppen åtminstone 80% av tiden för att öka engagemanget. De resterande 20% kan användas till innehåll, och då i första hand information om företaget och företagets produkter.

En blogg måste etablera ett syfte och riktas mot den större delen av de användare som finns på nätet.

Det finns i dagsläget en omfattande diskussion kring vem eller vilka personer inom företaget som bör ha ansvaret för bloggen. Om / när detta misslyckas och företaget väljer att ha en dålig företagsbloggare, så kan detta få mycket negativa konsekvenser för företagets blogg. Det är därför som det finns få riktigt bra företagsbloggar.

Ett antal exempel på riktigt bra företagsbloggar finns, som kan lyftas fram, nämligen: Starbucks, Fiskars och General Electric (Luttrell.2015:84-86).

profil 3

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: