Nyhetskonsumtionen har förändrats

I den rykande färska boken Social media – How to engage, share, and connect så påpekar Regina Luttrell bland annat att nyhetskonsumtionen har förändrats. Det är inte som förr när någon ung kille levererade morgontidningen och att du såg fram emot att läsa varje enskild sida. Inte heller är det som så att vi samlas klockan fem på kvällen för att titta på nyheterna och få veta de senaste. Idag är det istället som så att många som hämtar nyheterna från helt andra källor därför att idag finns det så många olika alternativ. Forskning visar på att hela 36% av amerikanerna följer nyheterna via Internet, och vi sedan inkluderar sociala nätverkssajter, e-post, och mobila enheter, ja då ökar den siffran till hela 44%. En siffra som är mer förvånande är att en majoritet av amerikanerna konsumerar nyheter endast via sociala nätverkssajter, och det har ökat ifrån 9 till 19% (Luttrell.2015:65).

En rogivande sommarkväll

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: