Att hantera de sociala medierna

Regina Luttrell har skrivit en ny bok som har titeln Social media – How to engage, share, and connect. Där tar hon bland annat upp hur viktigt det är för ett företag att hantera de sociala medierna.

Konversationer uppkommer väldigt snabbt idag i de sociala medierna, och det tar bara ett par sekunder. Tyvärr visar det sig att konsumenter förväntar sig omedelbara svar från PR-folket. Förvånande nog så är inte företagen förberedda på dessa förväntningar från konsumenterna. Möjligheterna att svara är begränsat beroende på att de inte alltid tar sig tid, eller att de har andra arbetsuppgifter som måste prioriteras, eller att företagen saknar möjlighet att hantera de stora volymer av interaktioner som uppstår som ett resultat av företagets hemsida.

Idag finns det möjligheter att hantera de sociala medierna, och verktyg som rekommenderas till de flesta företag är TweetDeck och HootSuite. HootSuite är det ledande verktyget för att bevaka det som sker på marknaden. Genom att inkorporera något av dessa verktyg i företagets kommunikation så kan de hålla kontroll och hålla sig uppdaterade om innehållet, svara på frågor från kunderna i realtid, men även skicka privata meddelanden, dela länkar till företagets nyheter och de senast publicerade blogginläggen (Luttrell.2015:43).

En rogivande sommarkväll

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: