Mobilteknologi, sociala medier och katastrofhjälp

Utvecklingen av mobilteknologi är det mest avgörande, detta därför att med hjälp av denna teknologi så finns grunden för sociala medier att fungera som ett verktyg för att sprida information mycket snabbt.

Vi kan bland annat se hur det här användes i samband med de politiska protesterna i Egypten, då det här spreds enormt snabbt via TwitPic, Facebook och Youtube. Samma sak kan vi säga om attackerna i samband med Boston Maraton, som kablades ut av nyhetsbyråerna via sociala medier.

Men, en situation som många har uppmärksammat där mobilteknologi tillsammans med sociala medier spelade en mycket stor roll är katastrofhjälpen efter jordbävningen på Haiti. Det globala samhället kom samman, och mobilanvändare som också använder sociala medier i USA samlade på en dag in 8 miljoner dollar till offren för denna katastrof. Texten om att det finns ett mycket stort behov av hjälp till Haiti och att donationer tas emot med stor tacksamhet, som spreds via bland annat Facebook medförde att den kampanjen samlade in 100.000 dollar.

Kampanjerna i sociala medier medförde att American Red Cross fick in mer i katastrofhjälp under de första 48 timmarna än vad som var fallet i samband med Hurricane Katrina, och Tsunamin i Indiska Oceanen år 2004.

Genom att göra re-tweet på information med hjälp av Twitter, men även att göra “like” via Facebook i samband med kampanjbudskap om katastrofhjälp så spreds budskapet till många fler än när man gör traditionella kampanjer. Det visar sig att när organisationer som hjälper till i samband med katastrofer numera har möjlighet att lägga ut korta videosekvenser på sin websajt och att de kan ta emot donationer med hjälp av PayPal så har fler kommit att engagera sig.

När F5 tornadon slog till i den amerikanska delstaten Oklahoma i maj 2013 så spelade de sociala medierna återigen en mycket stor roll. Många twittermeddelanden nådde fram till många fler människor, och det gick också att påverka många fler. Bland annat genom att de använde sig av #Oklahoma, #OKC, och #PrayforOklahoma. Google hjälpte också till genom att informera om skydd för de som överlevt tornadon, och samtidigt så hjälpte Oklahoma Humane Society och reddit användare till med att  tillsammans informera om bland annat försvunna husdjur. Det spreds även bilder och information via Instagram, vilket medförde ett ökat intresse för att hjälpa de utsatta (Luttrell.2015:38-39).

Skåne

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: