Att jobba som frilandsare

Hej,

I ett land och en värld där alltfler bantas bort på grund av arbetsgivarnas ekonomiska läge så gäller det att försöka lyssna på sitt nätverk. För, det finns massvis att lära sig av de människorna som kan öppna upp nya vägar för dig till försörjning.

Själv valde jag att lyssna på Nina Jansdotter och hennes kloka förslag om att ta olika uppdrag och att fakturera via ett faktureringsbolag som heter Bolagskraft. På det sättet så har jag kunnat vara aktiv och skriva artiklar och även göra andra arbetsuppgifter som jag sedan fakturerar.

Hur fungerar det här då?. Jo, först så registrerar du dig på deras sajt med alla dina uppgifter. När du sedan utfört arbete åt en kund så skriver du ihop ditt fakturaunderlag inklusive eller exklusive moms (skatt). Sedan sköter Bolagskraft allt det administrativa däribland kontakterna med Skatteverket så allt går rätt till enligt lagen.

Det underlättar också för olika företag och arbetsgivare som inte behöver anställa mig på ett fast kontrakt. En mycket bra form av flexibilitet. På det sättet så kan jag också bidra konstruktivt och tjäna pengar, och uppdragsgivare får arbete utfört.

Själv är jag öppen för att ta olika uppdrag för både svenska, amerikanska och kanadensiska företag och sedan fakturera på det här sättet för det som jag utför. Jag läser, skriver och talar flytande engelska och svenska.

Fördelen att jobba på det här sättet är att du som individ inte behöver ha ett eget företag för att kunna utföra uppdrag som du får betalt för. Fotot nedan ska förstås som vägen framåt, dvs ljuset istället för mörkret.

IMG_1140

Leave a Reply

