Den eviga sökaren

Det finns de i livet som har så lätt för allting och aldrig drabbas av några motgångar. De tror att när människor är nedstämda därför att de går på den ena smällen efter den andra, så är det bara gnäll.

Men, alla har vi någon gång fått kämpa därför att livet är inte en rak väg framåt där allting alltid lyckas. Jag vet utifrån egna erfarenheter då jag aldrig haft lätt för mig inom ett flertal olika ämnen när jag gick i skolan. Dessutom fick jag ofta höra kritiken från vår klassföreståndare, vilket inte var särskilt roligt. När du hela tiden får höra att du är oduglig osv så tror du tillslut att så är det.

Därför har de två perioderna då jag kom bort från det svenska skolsystemet känts som en gåva från gud. I USA fick jag aldrig ta emot skit utan där var folk mer förstående. Där fick jag kontakt med andra människor, vilket jag haft svårt för här hemma i Sverige. Så, böcker har alltid varit en viktig del av mitt liv eftersom då har jag inte suttit och funderat hela tiden över allt som händer. Böcker från i första hand USA har fått mig att “tänka bort” Sverige och försöka se bortom det som sker här hemma i Sverige. Även amerikanska tv-serier och filmer har varit viktiga för mig som ung.

Jag har alltid känt det som att jag har svårt att hitta min egen plats på arbetsmarknaden och samhället. Det har också medfört att jag ofta började grubbla när travarna med nej tack svar som resultat av mitt aktiva jobbsökande helt klart påverkade mig.

Men, numera känns alltid mycket bättre och jag har hittat något som jag är bra på nämligen att skriva / blogga. Då kan jag tycka, tänka och säga precis vad jag vill och vad jag känner. Men, det kan också användas för att skriva om vår värld, i form av omvärldsbevakning.

Det engelska språket som jag lärde mig redan när jag var 6 år har jag haft stor nytta av. Jag läser hellre på engelska än svenska. Det blir mycket böcker, tidningar och tidskrifter på engelska för min del, men även mycket amerikansk musik via webbradion. Dessutom tittar jag en hel del på nordamerikansk idrott i form av amerikansk fotboll, basket och hockey från olika amerikanska tv-kanaler.

Numera ägnar jag en hel del tid åt sociala medier, och vill gärna lära mig mer inom det området. Dessutom träffar jag mer människor numera sedan jag lämnade storstaden Stockholm under 2013. Här hemma i Skåne känner jag mig mer hemma och delaktig. Vårt fantastiska team (Megasocial) uppe på Mindfloor trivs jag fantastiskt bra tillsammans med. Fokus nu ligger på att vara redaktör för den nya sajten fivequicksteps där vi erbjuder mycket kunskap i litet format, och den påminner mycket om den svenska sajten femsnabbatips,som också är en del av Megasocial.

För mig personligen så känns det ofta som att jag står med en fot i den svenska kulturen och traditionerna, och den andra foten i den amerikanska kulturen. Men, det blir ju så när jag har bott och gått i skola i båda kulturerna och försöker plocka det bästa från dessa två världar.

Själv så tycker jag om att prata med människor både online och offline. I storstaden Stockholm upplevde jag att folk var svåra att få kontakt med och lära känna. Här hemma i Skåne är folk lättare att prata med och lättare att lära känna. Jag tror helt enkelt att vi här nere i Skåne inte är som de där uppe i storstaden.

Något annat som ligger mig varmt om hjärtat är den svenska landsbygden och därför åker jag då och då ut till landet där människor är lite mer jordnära och där de sträcker ut en hand till varandra när så behövs. På landsbygden är man nämligen mer beroende av varandra än i storstaden.

Så, jag är en blandning av både stad och land. Själv är jag uppvuxen i en liten by utanför Lund och det är nära till landsbygd och småskalighet. Dock har ju samhälle förändrats då allt idag ska vara stort och storskalighet och rovdrift är det som gäller.

Vi har glömt bort människan och bara tänkt “system”. Det här tror jag är fel väg att gå, då många inte mår bra och inte känner sig hemma i ett system där de “tvingas in” mot sin egen vilja. Många människor, däribland jag själv kommer inte till sin rätt i ett sådant kollektivistiskt system.

Att bo på landsbygden (2)

Leave a Reply

