Bristfokus och fördomar ökar arbetslösheten i Sverige

Vi behöver våga vara öppna och ärliga kring de problem som faktiskt finns på svensk arbetsmarknad. Bland annat att ett så starkt bristfokus hos en del rekryterare leder till att människor “ratas” helt i onödan och därmed inte kan betala sina räkningar. Att det också existerar fördomar gör att arbetssökandet kan bli livslångt därför att dessa fördomar stänger och låser dörrar för människor.

Det går ju att förändra om man bara vill. En sak som behöver göras är att erbjuda fler platser där arbetssökande och arbetsgivare kan mötas och börja bygga relationer, och därmed etablera ett förtroende för varandra. Det är ju genom personliga möten som vi kan motverka att fördomarna biter sig fast. För, när arbetsgivare inser att “de är ju precis som oss” så har vi tagit ett steg i rätt riktning.

Att arbetssökandet har blivit så opersonligt är ett problem, eftersom människor då aldrig möts i verkligheten. Dessa opersonliga och känslokalla jobbdatabaserna leder bara till att det byggs barriärer och murar mellan människor. Det leder också till att ett vi och dem biter sig fast, och att människor fastnar i ett ofrivilligt utanförskap.

Därför behöver vi både tänka och agera på ett nytt sätt. Vi behöver bli bättre på att välkomna nya människor in i arbetslivet, och inse en så enkel sak som att mångfald berikar och utvecklar våra företag. En arbetsplats behöver olikhet, och att alla inte sitter och bara säger “ja” och “amen” åt allting. Det behövs fler som kan tänka själv och som har egna åsikter som avviker från den stora massan.

Hur kommer vi då bort från bristfokus?. Jo, det handlar om att se hela människan och vad han/hon kan tillföra ens verksamhet.

Det säger sig självt att ingen ska “tvingas” att leva i utanförskap mot sin egen vilja. De som söker jobb och som systematiskt “ratas” av arbetsgivarna behöver kanske hitta ett annat land eller en annan kontinent där de blir sedda och accepterade som människor. För, ingen mår bra av att bli kallad för ett problem som måste åtgärdas.

I en global värld så går det att hitta lösningar om viljan finns där. Själv så har jag alltid varit öppen och ärlig mot alla potentiella arbetsgivare. Jag har till och med påpekat att jag inte har några problem med att flytta till ett jobb. Dessutom har jag hela tiden sökt brett inom både offentlig och privat sektor, och jag har vid massvis av tillfällen sträckt ut en hand till olika potentiella arbetsgivare via sociala medier. Men, tyvärr så når jag inte fram och då får jag en känsla av att “här är jag inte välkommen”.

Så, det gör att jag nu tittar utanför Sverige och Europa för att se om det finns några möjligheter för mig någon annanstans, då jag också känner mig väldigt hemma i den Nordamerikanska kulturen eftersom jag tidigare i mitt liv bott och gått i skola i USA.

Dagens teknologi och framtidens teknologi innebär ju att vi inte längre är beroende av nationella gränser. Vi kan med hjälp av E-post, men även sociala medier kommunicera med människor som sitter längre bort rent geografiskt. Själv så använder jag mest sociala medier av olika slag, tex Facebook, Twitter, LinkedIn, Tumblr, Google+ och min blogg .

Vi behöver bli mycket bättre på att ta till oss nya idéer och nya sätt att jobba, då samhället, världen och teknologin förändras i snabb takt. Därmed är vi inte längre beroende av det gamla sättet att tänka och agera. Nationalstater blir alltmer irrelevant, och all kommunikation går nu elektroniskt och över gränser med en rasande fart.

Som omvärldsbevakare så är det helt naturligt för mig att jobba med källor på engelska från många olika länder, och för mig är världen mycket större än Sverige och de nordiska länderna. Öppenhet mot världen och att inte stänga dörrar för människor är självklart för mig. Så, det borde vara hög tid att skrota de nationella medborgarskapen och införa ett globalt medborgarskap för att förbättra möjligheter för global rörlighet.

La Jolla Shores California

Leave a Reply

