Valrörelser och politiska övertramp

Ikväll tänker jag skriva lite om hur jag som statsvetare upplever valrörelsen. Jag har följt debatterna, men även tagit del av valaffischer och annan propaganda som skickats ut med posten.

Det jag upplever är att det i slutet av valrörelsen har funnits ett flertal övertramp, och en hel del negativt kampanjande. Att försöka med skrämselretorik vilket tyvärr förekommit tycker jag är att slå under bältet. Bland de saker jag uppmärksammat är att ett flertal valaffischer haft direkt negativa budskap där åtminstone ett parti försökt tala om hur förfärligt allting blir om de inte får behålla makten. Att göra detta istället för att tala om vad man själv vill göra, tycker jag är oanständigt.

Tidigare i årets valrörelse så förekom märkliga försök till liknelser, bland annat hävde Annie Lööf (C) ur sig något om att delar av S-politik kan liknas vid hästlasagne. Det är inte särskilt produktivt och borde hållas borta från valrörelsen.

Nyligen förekom det övertramp från Statsminister Reinfeldt när han satte likhetstecken mellan (S) jobbpolitik och DDR. Sådant är ju bara larvigt och väldigt onödigt. I mina ögon framstår det som väldigt barnsligt.

Det negativa kampanjandet som är importerat från amerikansk politik är inte något att vara stolt över. Direkta påhopp har också förekommit där man försökt smutskasta varandra. Inte heller sådant kan anses som acceptabelt i en valrörelse.

Redan förra valrörelsen när mycket började ske också på nätet och i de sociala medierna var rätt så smutsig. Då förekom det grupper och sidor med budskap som: Kan denna soptunna få fler fans än Fredrik Reinfeldt. Sådant är kontraproduktivt och oanständigt. Andra saker som dök upp i de sociala medierna från bland annat vänsterkanten innehöll budskap som: Vi som inte vill ha …….som statsminister. Att köra något sådant istället för att tala om vad man själv vill göra är fel strategi enligt mig.

Att ens komma på den dumma idén att lägga en massa energi på oppositionen, genom att bland annat smutskasta oppositionen anser jag är fel strategi. Istället borde man lägga all tid och energi på sin egen politik och vad man vill med den.

För, väljarna är inte dumma utan de genomskådar alla dessa dumheter och tramsande. Det leder ju bara till ett ökat politikerförakt. Vi ser nu att fler väljer att ansluta sig till det relativt nya och spännande partiet Enhet. Det är en varningssignal om att något är riktigt fel på de etablerade partierna och den politik de för.

Det är också en signal om att människor vill ha en annan politik, som utgår ifrån vanliga människor och inte ifrån stelbenta byråkratier eller system. 20 juni 2012

Leave a Reply

