Varför skriva en blogg?

OLIKA ORSAKER TILL ATT BÖRJA BLOGGA

Var och en av oss har olika anledningar till varför vi startar en blogg. En del skriver väldigt personligt, medan andra istället har affärsmässiga skäl. Men, det finns många olika andra orsaker. Men, när du väl bestämmer dig för att börja blogga så är det viktigt att bloggen förmedlar din passion och därmed det som du brinner för.

DÄRFÖR BÖRJADE JAG SJÄLV ATT BLOGGA

Själv startade jag min blogg därför att jag tröttnade på att alla bloggar verkade så politiska. Jag vill helt enkelt något annat, nämligen att bloggen skulle kunna användas för att förmedla fakta och kunskap, och det baserat både på vetenskaplig forskning, men även på andra källor som är faktagranskade.

Vi behöver helt enkelt nå ut med nya kunskaper utanför de traditonella klassrummen. Detta därför att det finns tyvärr lärare som inte vill att eleverna ska få hela bilden, då de har valt att vinkla det hela stenhårt. Det här har undersökts noga, och det har visat sig vara ett mycket stort problem på olika universitet och college i USA.

En annan anledning till att jag började blogga var att jag tänkte att det kunde vara en bra plattform för mig där jag kan visa prov på mina kunskaper och därmed bli mer attraktiv på arbetsmarknaden. Jag har nämligen fått lära mig att sociala medier, däribland LinkedIn, Facebook, Twitter, Buffer och ett antal andra plattformar är otroligt viktiga för att sticka ut och visa vem man är. Mycket av rekryteringen som sker idag har flyttat in i de sociala medierna, och därför är det viktigt med att ha en bra och professionell profil oavsett vilken eller vilka plattformar man väljer att vara på.

VAD GÖR JAG FÖRUTOM ATT BLOGGA?

Förutom att blogga så är jag mycket intresserad av att omvärldsbevaka, och har en egen sida för omvärldsbevakning på Google+. Den har jag gett namnet Drakenberg information och omvärld. Där delar jag med mig dels av det som kommer från min blogg, men även andra källor som jag plockat fram material ifrån och som kan vara av relevans för fler personer än mig.

Dessutom är jag väldigt aktiv med att skriva debattartiklar inom olika ämnen och som har publicerats i olika svenska tidningar. Det har ofta gjorts i samarbete med en eller flera andra personer då jag är väldigt samarbetsinriktad. När artiklar har blivit publicerade så brukar jag länka upp dem på min Facebooksida, min LinkedIn, min Twittersida och på Google+. Då brukar jag också lägga in det som publikationer under min LinkedIn profil. För då ser arbetsgivare och andra aktörer att jag är väldigt aktiv samtidigt som jag söker olika jobb och uppdrag. Det utgör dessutom en viktig del av mitt personliga varumärke.

20 juni 2012

Leave a Reply

