DE SOCIALA MEDIERNA I ASIEN

Redan år 2010 så genomfördes det en studie för att analysera de sociala medierna i Kina. De olika social media kanaler som då togs upp var online trade, online music, professionella men även företags socialmedia sajter, olika typer av message boards, bloggande, micro-bloggar, mobile chat, instant messaging, wikis och andra typer av plattformar för att dela foton och videoklipp.

Sedan dess har utvecklingen gått i en rasande takt och antalet social media kanaler har ökat och fortsätter att utvecklas i en rasande takt.

För att det ska bli tydligt vad vi talar om så presenterade boyd & Ellison (2008) en definition av social network sites (SNS) som en nätbaserad service som tillåter individer att skapa offentliga och semi-offentliga profilser som de sedan kan använda för att connecta med  andra som finns på samma plattformar.

Asien betraktas som en marknad där tillväxten av sociala medier är som starkast utifrån en beräkning av befolkningstillväxt och ekonomisk tillväxt.

De största plattformarna idag är Renren (Kina), Cyworld (Sydkorea), och Mixi (Japan). Ungefär 2/3 av de aktiva internetanvändarna har kommit att hantera sina profiler, och hela 71% har kommit att besöka vänners social media profiler.

Facebook har också en stor spridning i Asien, och flest användare har de i Hong Kong, Sydkorea och Singapore där hela 50% som använder tjänsten. Tillgänglig statistik visar på att hela 25% av Facebook användarna är ifrån Asien. De tio populäraste språken på Facebook är Engelska, Indonesiska och Kinesiska (Kantonesiska).

I Kina så är det flest som använder Sina Weibo som i dagsläget har 300 miljoner användare, och näst störst i Kina är Trencentś Weibo med ungefär 300 miljoner användare. Denna sociala plattform är också mycket stor och populär i Japan. Mest populär är dock Twitter.

År 2015 så räknar forskare som studerar utvecklingen av sociala medier i Asien att Indien kommer att ha fler användare av Facebook än USA. Den stora frågan är hur Facebook ska kunna tjäna pengar på den här utvecklingen.

Sammanlagt så har Facebook 90 miljoner användare i Asien. Dessutom så är den sociala plattformen Qzone enormt stor i Kina då den har 531 miljoner användare. I Sydkorea så har Cyworld i dagsläget 18 miljoner användare.

Efter att ha räknat bort Singapore, Taiwan och Filippinerna så är det någonstans mellan 60-99% av företagen som använder micro-bloggar som ett komplement till företagets egen blogg (Bonniwell Haslett.2014:69-71).

20 juni 2012

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: