Så bör företag handskas med negativa kommentarer på bloggen!

Normalt så bör företag se det som en gåva att negativa kommentarer lämnas till dem istället för att sprida det runt till marknaden. 98% av tiden så handlar det ofta om en person eller flera personer som vill bli uppmärksammade.

Sedan finns det alltid den lilla “klick” av människor som hatar dig bara därför att d har behov av att hata. Då spelar det ingen roll vad du svarar, eftersom det inte kommer att förändra situationen. Negativa kommentarer är inte alltid att se som något negativt, utan det kan hjälpa företaget att förbättra sin trovärdighet i kommunikationen.

Oavsett hur ni agerar gentemot negativa kommentarer så är det viktigt att företaget alltid följer gällande lagar som berör innehåll och kommentarer till bloggar. Dessutom är det centralt att varje enskilt företag etablerar en klar och tydlig social media policy där “chain of command” är tydlig, och en tydlig strategi för krishanteringen om en situation skulle uppstå (Schaefer & Smith.2013:80-81).

Fin solnedgång ute på landsbygden

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: