Att marknadsföra sig i de sociala medierna

Något som vi har kommit att glömma bort är “människan”. Många gånger bygger beslut på kollektivet. Det är många människor som inte känner sig sedda eller behövda.

Samtidigt visar det sig att mallen som alla förväntas passa in i blir smalare för varje dag som går. Arbetsgivarna väljer bort yngre, äldre, invandrare, och personer med olika funktionshinder.

Alla jagar samma talanger, samtidigt som många andra blir “ratade”. Det är därför som seminariet “rekrytera smartare” är så viktigt. Där tar Magnus Dalsvall och Linus Zackrisson upp att arbetsgivarna måste utgå från en bredare bas när de rekryterar och inte jaga efter samma talanger.

Mångfald måste utgöra grunden eftersom det faktiskt visar sig att mångfald är ekonomiskt lönsamt. Tyvärr har det här inte nått enda fram till arbetsgivarna, och en del saknar tyvärr kunskaper om diskriminering och diskrimineringslagen.

Samtidigt så har arbetsförmedlingen flyttat ut på nätet, och många företag rekryterar via sina kontakter och nätverk. Numera är det mycket vanligt att de använder sig av Monster eller LinkedIn i samband med sina rekryteringar. Dels går det snabbare, och dels blir det billigare än att annonsera på traditionellt sätt. En annons på LinkedIn kostar ungefär 1900 kronor, medan en annons i en större dagstidning kan kosta allt ifrån 19000 kronor och uppåt.

Idag behöver de arbetssökande bli bättre på att marknadsföra sig för att sticka ut från den stora massan. Därför behöver de få lära sig att bygga och etablera sitt personliga varumärke. Det här gäller både yngre och äldre arbetskraft.

Det finns ett antal olika plattformar att välja mellan när det blir dags att bygga och etablera sitt personliga varumärke. Idag finns både Twitter, Facebook, Google+, Instagram, Pinterest osv.

Dessutom kan det spela en avgörande roll att du som arbetssökande har en hemsida där du visar prov på vad du kan. Det handlar inte bara om text, utan där kan du också lägga ut videoklipp som konkret visar för arbetsgivare vad du kan. Här handlar det om att sälja in sig själv och sin kompetens utifrån vad arbetsgivarna söker efter.

På din hemsida bör det givetvis finnas relevant information, ett nytt fotografi på dig, och kontaktuppgifter. Använd helst en .se adress för din e-post. I de fall du har en blogg kopplad till din hemsida så är det önskvärt att du har en så kallad RSS-feed kopplad till din blogg. Då blir det nämligen lättare för den som vill följa din blogg och det som du skriver.

Dina blogginlägg bör bestå av både text och bild för att bli mer instressant. Något du bör tänka på är att se till så att det du skriver delas på både Twitter, LinkedIn, Facebook och Google+.

Din profilbild som du kopplar till dina inlägg är jätteviktig, eftersom den sänder ut signaler till potentiella arbetsgivare. Välj ditt profilfoto mycket noga, eller låt en professionell fotograf ta ett eller att par fotografier åt dig som du kan använda till din blogg och din hemsida.

Min nya profilbild

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: