Tips om interaktion i ett virtuellt team

 

Interaktionen inom teamet är en av de viktigaste bitarna för att teamet skall nå framgång. Lika viktigt är det givetvis med personkemin.

Ett bra sätt att starta upp interaktionen är att den som leder teamet ordnar ett tillfälle där teamets medlemmar får möjlighet att träffas. På det här sättet så blir varje person mer än bara en e-postadress.

Det är också utmärkt om ledaren eller ledningen uppmuntrar medlemmarna i teamet att chatta med varandra, antingen via chat eller e-post.

Något annat som har visat sig vara mycket viktigt är att ha regelbundna möten, och det behöver inte vara varje vecka utan det kan räcka med någon gång i månaden. Samtidigt är det viktigt att teamets medlemmar pratar med varandra enskild mellan de månatliga mötena.

Dessutom rekommenderar Chris Ducker att arbetsgivaren/uppdragsgivaren sätter upp ett socialt nätverk som bara omfattar ens virtuella medarbetare. Det kan göras i form av en privat Facebookgrupp, en LinkedIn grupp, ett Google Community, Yammer, Ning eller att använda BuddyPress som erbjuder en möjligheten att skapa ett socialt nätverk baserat på plattformen WordPress (Ducker.2014:185-188).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: