Talang för och älskar att skriva

Talang för att skriva

Precis som många andra så trodde jag under många års tid att allt handlade om utbildning och sedan att skaffa sig ett jobb. Jag försökte köra denna väg stenhårt då jag efter gymnasiet flyttade till Finland för en akademisk utbildning vid Universitetet i Helsingfors. Under studietiden i Finland träffade jag många mycket trevliga människor, och en del av dem blev mina vänner.

En av dem kom att bli min bästa vän, och är född i Los Angeles stadsdelen Orange County, men är kanadensare till medborgarskapet. Efter ett antal år så flyttade jag hem till Sverige igen och byggde vidare på min kompetens samtidigt som jag började söka jobb mycket aktivt inom både offentlig och privat sektor, och runt om i hela vårt avlånga land.

Mitt första jobb, eller snarare uppdrag fick jag i april 2007. I början av maj 2007 så påbörjade jag ett uppdrag ute på en stor statlig myndighet, men var anställd av ett bemanningsföretag. Då tänkte jag som så att nu har jag en fot inne på arbetsmarknaden. Så, jag fortsatte att söka olika uppdrag via bemanningsföretaget och sedan kom finanskrisen år 2008, och det var tvärnit vad gäller nya jobb eller uppdrag.

Så, det blev att gå tillbaka till nya kurser samtidigt som jag sökte olika jobb. Denna gång blev det istället fokus på andra ämnen än tidigare, nämligen freds- och konfliktvetenskap eftersom jag har ett brinnande intresse för de internationella och globala frågorna.

Det som var mest intressant inom det här ämnet var folkrätt / Internationell humanitär rätt. Juridiken passade mig bra då arbetssättet är mer praktiskt än teoretiskt.

Så, det medförde att jag sökte och genomförde ett antal olika juridiska kurser i förvaltningsrätt, offentligrätt och internationell humanitär rätt. Samtidigt så fortsatte jag satt söka olika jobb runt om i Sverige och i våra grannländer eftersom jag både kan och vill jobba heltid.

Först år 2013 har jag hittat vad jag är bra på, nämligen att skriva. Jag har nämligen fått möjligheter att skriva debattartiklar som ett direkt resultat av att jag fick kontakt med Nina Jansdotter som är Sveriges ledande expert på sociala medier.

Vi träffade nämligen på varandra ute på Facebook, och sedan blev jag inbjuden av Nina att vara med på hennes event, däribland FB-mingel och After Work. På dessa event har jag träffat många spännande människor, varav en del har jag hunnit skriva debattartiklar tillsammans med.

Ämnena som tagits upp i olika debattartiklar är arbetsmarknad, rekrytering, politik och företagande, och diskriminering. Som underlag till dessa debattartiklar så använder jag mycket böcker och artiklar som jag läser, då jag har ett stort intresse av hur de jobbar med dessa frågor i andra länder.

Mitt intresse för andra länder har jag fått från mina föräldrar som haft mycket internationella kollegor i sina jobb, varav en del har varit hemma hos oss på middag. Dessutom har jag fått möjligheten att bo och gå i skola i Amerika, där jag lärt mig att läsa, skriva och tala flytande engelska. Dessutom har jag kunnat konstatera att mångfald fungerar väldigt bra i de skolor jag har erfarenhet från i USA.

I både Madison (Wisconsin) och La Jolla (California) så var det mycket stor mångfald bland eleverna då det ligger i närheten av akademiska institutioner som drar till sig expertis från olika länder. Det gör att jag tror mycket på internationalisering och mångfald, och därmed också på samarbete mellan människor över landsgränser.

För fem år sedan började jag skriva en blogg där jag tar upp olika ämnen, och jag valde att fokusera på att förmedla och dela med mig av mina kunskaper. Detta därför att jag tror på ”sharing”, en också därför att när jag började blogga så var alla bloggar så politiska eller så skrev de massvis om sitt privatliv. Nyligen skrev jag färdigt en handbok för nybörjare på Google+, som jag delade med mig av via min blogg.
Jag inser numera vilken enorm potential och kraft det finns i de sociala medierna, och hur det kan användas för att bygga nätverk och för att starta olika typer av samarbeten.

Själv började jag med Facebook, och med åren så började jag även med Twitter då det är en bra plattform för omvärldsbevakning. Som arbetssökande fick jag sedan upp ögonen för LinkedIn som är en viktig plattform eftersom där hittar potentiella arbetsgivare sina nya medarbetare.

Rekrytering via de sociala medierna blir allt viktigare, och det togs upp på ett seminarium som jag var med på rätt så nyligen. Det var Magnus Dalsvall från (HR-Akuten) och Linus Zackrisson från (Min karriär) som höll i ett heldagsseminarium som de kallar för rekrytera smartare.

Det handlade om att rekrytera från en bredare bas, detta därför att idag så väljs både ungdomar, äldre, invandrare och personer med funktionshinder bort helt i onödan. Dessutom är det mycket billigare att rekrytera via de sociala medierna, då en liten annons där kostar 1900 kronor.

En annons i en traditionell dagstidning kostar allt ifrån 20.000 kronor och uppåt. Via LinkedIn så kan företagen enkelt hitta kandidater, och använda sökord för att hitta personer inom det område som de skall rekrytera. Då, ser de snabbt vilka som finns inom deras nätverk och då kan de rätt så fort ringa upp dessa personer och bjuda in dem till en intervju. Så, rekrytering via de sociala medierna snabbar på rekryteringsprocessen jämfört med det traditionella sättet att rekrytera nya medarbetare.

 

 

Leave a Reply

