HOCKEY ÄR MIN FAVORITSPORT PÅ TV

Jag älskar sporten Ishockey, och det är en sport jag följt noga sedan jag var liten grabb. NHL-hockey ligger mig mycket varmt om hjärtat precis som med vårt svenska hockeylandslag Tre Kronor.

Under hösten, vintern och delar av våren så följer jag ju hur det går för de svenska spelarna därborta i Nordamerika. På 1980-talet och 1990-talet hade vi ju fantastiska spelare som också ställde upp i landslaget. Här tänker jag bland annat på seplre som Håkan Loob, Kent Nilsson, Thomas Steen, Tomas Sandström, Ulf Dahlén, Börje Salming, Ulf Samuelsson, Michael Thelvén, Jan Erixon, Bengt-Åke Gustafsson, Patrik Sundström, Peter Sundström, och Mats Näslund.

Sedan har det ju kommit nya spelare efter dem, tex Peter Forsberg, Marcus Näslund, Anders Eriksson, Mats Sundin, Nicklas Lidström, Mattias Norström, Niclas Kronwall, Niklas Sundström, Henrik Lundqvist, Carl Hagelin, Anton Strålman, Loui Eriksson, Henrik Tallinder, Douglas Murray, Mikael Backlund, Gustav Nyquist, Henrik Zetterberg, Alexander Steen, Viktor Stålberg och många fler.

Framtiden och återväxten ser också bra ut då Sverige gått långt i de senaste årens JVM-turneringar i Ishockey. Namn vi kommer att höra talas om många fler gånger är Andre Burakovsky, Nick Sörensen, Hampus Lindholm, Rickard Rakell, Joakim Ryan, och många fler.

De svenska spelarna är otroligt omtyckta därborta då de ofta är lagspelare och inte individualister. Sverige har ju av tradition varit ett land som bygger på kollektivet och inte individen. Det är något som har varit bra för svenska landslag där laget spelat tillsammans mot gemensamma mål.

Leave a Reply

