Att synas på nätet och i de sociala medierna

 

Corey Perlman har skrivit boken Social Media Overload, och en mycket viktig sak som tas upp i den boken handlar om att synas på nätet och i de sociala medierna. Han rekommenderar till att börja med att företaget undersöker vilken plattform de bör vara på genom att ta reda på var potentiella och nuvarande kunder är aktiva (Perlman.2014:19).

Nästa steg är sedan att företagen tänker på att sidorna som de skapar, och som ingår i ens sajt skall hålla en hög kvalitet, samtidigt som det är viktigt med att innehållet på varje sida är bra och innehåller de relevanta nyckelorden. Lika viktigt är det att de länkar som finns på sidorna är tillförlitliga och relevanta.

Angående sökmotoroptimering så lyfter han fram att färskhet är centralt, och en viktig del av detta är att ha en blogg kopplad till sajten som man hela tiden håller uppdaterad. Dessutom är det viktigt att sajten i sig själv är social, och innehåller så kallade social media plugins. Det innebär att längst upp eller längst ner på sidan skall det finnas symboler som hänvisar till Facebook, Twitter eller G+.

En annan viktig sak att tänka på är att äga sin domain för att på den vägen sedan skapa en robust profil. För att komma högt upp i rankingen hos olika sökmotorer så rekommenderas det att sajten även innehåller videoklipp från Youtube, men även fotografier från Pinterest eller Instagram (Perlman.2014:35-40).

För att andra skall vilja göra affärer med ditt företag så rekommenderas att en digital profil innehåller en trovärdig websajt, Google+ och en LinkedIn profil (Perlman.2014:49-50).

Något som är mycket viktigt för företag som bedriver någon form av försäljning via nätet är att nyttja sin LinkedIn profil på ett ansvarsfullt sätt eftersom den kan hjälpa en att sälja in företaget gentemot potentiella kunder. En LinkedIn sida skall till en början innehålla ett professionellt foto, och att titeln på den person som står för sidan är tydlig och förtroendeingivande. Sedan är det viktigt med en sammanfattning som har en professionell inriktning, och det skadar heller inte att få rekommendationer från nuvarande eller tidigare klienter som håller hög kvalitet (Perlman.2014:73-79).

Om företaget använder sig av E-post för sin marknadsföring så är det centrala att det som skickas ut har ett högt värde och inte hur ofta företaget har utskick av olika slag (Perlman.2014:85-88).

Angående uppdateringar av social media sidorna på ett företag så rekommenderas det att företag delar med sig av bra artiklar som de har läst, att företaget svarar på frågor, berättar bra stories, och att de använder sig av bilder (Perlman.2014:95-99).

Varför bör företag använda sig av Google+?. Jo, det handlar om möjligheten att tillämpa hangouts, som är en form av videokonferens med upp till tio olika personer/organisationer samtidigt (Perlman.2014:123-124).

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: