Till alla arbetsgivare och uppdragsgivare

 

I dagens föränderliga värld måste inte bara arbetssökande utan även arbetsgivare våga vara flexibla och inte tänka och agera som man alltid har gjort. Företag blir alltmer aktiva på en global marknad och då behöver vi ha anställda som kan olika delar av världen och hur det fungerar där. Speciellt om företaget gör mycket affärer där eftersom landets kultur påverkar även affärskulturen.

Själv är jag utåtriktad och tycker om att vara ute och träffa människor, och därför deltar jag på de olika FB-mingel och After Work som arrangeras i Malmö. Detta därför att där känner jag mig välkommen och accepterad för den jag är och vad jag kan tillföra. Dessutom är jag aktiv i de sociala medierna för att använda det som ett verktyg för nätverkande. Något annat jag lägger en hel del tid på är de två olika bloggar som jag har, och detta därför att jag tycker väldigt mycket om att skriva och berätta, men även att förmedla kunskap när jag har läst något som är nytt och som jag bedömer kan vara av intresse för många fler människor. Mitt intresse för skrivande har också medfört att jag fått en del debattartiklar publicerade tillsammans med sveriges ledande expert på sociala medier, nämligen Nina Jansdotter, men även Magnus Dalsvall (HR-akuten) och trendspanare Kjell Lindström har varit på på några debattartiklar. Eftersom det sker en så snabb förändring i vår omvärld så har jag också blivit mycket intresserad av omvärldsbevakning och omvärldsanalys, och jag har även hunnit gå en kurs i detta mycket viktiga ämne. Själv har jag fokuserat min omvärldsbevakning på USA och Kanada eftersom det är är mitt stora intresse och jag behärskar både språket, kulturen och hur man för sig socialt där. 

För mig är det naturligt att välkomna andra människor in i vänskapen och gemenskapen, därför att jag vill inte veta av exkludering eller diskriminering oavsett vad det grundar sig på. Eftersom jag själv har bott och gått i skola i USA i mina yngre år, däribland i Madison (Wisconsin) och La Jolla (California)så har jag sätt med egna ögon att mångfald är möjligt och behöver inte leda till en massa konflikter. I USA så talar man inte om utanförskapsområden så som vi gör i Sverige, utan där talar man istället om etniska områden. Dessa områden mår ofta mycket bra, och exempel på det här är Chinatown i San Francisco, men även Tehrangeles som är ett businessområde i Västra Los Angeles. Ett lika utmärkande och positivt exempel är Little Havana som har kommit att utvecklas till ett socialt, kulturellt och politiskt centrum i västra Miami. Även indvandringen från de nordiska länderna syns fortfarande tydligt i delar av USA, och då i första hand i delstaten Minnesota. År 2006 blev spåren av det svenska i USA ännu tydligare när det som till vardags kallas för The swedish community i San Diego i samarbete med the college of arts and letters vid San Diego State University etablerade det som idag kallas för The Swedish Center.

Förutom detta så har jag också tillbringat flera år i vårt grannland Finland och där kunnat titta närmare på en annan modell än den svenska modellen. Den stora skillnaden som jag märkte är att Finland är mer homogent än Sverige då de valt att föra en mycket restriktiv invandrings- och flyktingpolitik. Något annat jag lärde mig mycket om under min studietid vid universitetet i Helsingfors är om finsk utrikespolitik och hur det hänger ihop med Finlands historia. Här förstår man bättre rädslan för Sovjet/Ryssland eftersom de har erfarenheter som vi helt saknar i Sverige.

Efter mina studier i Finland så har jag också studerat statsvetenskap här hemma i Sverige (fil.kand examen år 2006), och jag har även investerat i färska juridiska kunskaper genom studier i Förvaltningsrätt, Offentligrätt och Folkrätt/Internationell Humanitärrätt.

Så, det gör att jag är mycket goda kunskaper om hur man jobbar med lagstiftningen i samband med handläggning på en statlig/kommunal myndighet, och det med stöd av förarbeten, lagar, och domar från olika domstolar däribland Högsta Domstolen och Förvaltningsdomstolen.

Vad gäller min arbetslivserfarenhet så är det inte mycket jag kan skryta med. Det jag lyckats skrapa ihop är sammanlagt 6 månaders arbetslivserfarenhet uppdelat på år 2007 och 2008. Då jobbade jag med att registerera och verifiera skattedeklarationer ute på Skatteverket i Trelleborg, Lund, Helsingborg och Stockholm. Det var mycket av lagarbete även om var och en tog stort eget ansvar för de buntar med material som man tilldelades av teamledaren.

 

Leave a Reply

