Viktigt för företagen att etablera en policy för sociala medier

 

När alltfler företag men även enskilda anställda är aktiva i de sociala medierna så är det enligt Barbara Mitchell och Cornelia Gamlem som skrivit boken The Big Book Of HR viktigt att företagen etablerar en policy för sociala medier.

En policy för sociala medier skall innehålla följande komponenter:

1. En länk till information om Code of Conduct och information om integritetspolicy

2. Tala tydligt om för de anställda vad som är tillåtet, däribland vad de får och inte får blogga om

som berör jobbet. Det vill säga att inte röja affärshemligheter.

3. Förklara vilka konsekvenser som ett oönskat beteende/agerande kan få.

4. Uppdatera ofta, därför att den teknologiska utvecklingen går otroligt fort. Därför behöver företaget ha en klar och tydlig procedur som ofta tittar igenom de olika policies som finns.

5. Påminn de anställda om att vara mycket försiktiga, och att de endastz bör skriva om sådant som de känner till, och att de utvärderar om det som de skriver tillför något av värde eller inte

(Mitchell & Gamlem.2012:63).

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: