E-learning på internationell nivå

E-learning, som även kallas för Online education kom till en början att växa snabbt i USA. Detta har sedan kommit att sprida sig till andra delar av världen. Ett exempel som brukar lyftas fram i den internationella forskningen är Ramkhamhaeng University (RU) som är ett öppet universitet i Thailands huvudstad Bankok, och som etablerades 1971. Uppfinnaren bakom det första Thai alfabetet år 1283 trodde nämligen på utbildning av massorna. RU har nu nära 600.000 studenter, varav många studerar online eller på så kallade blended courses. Distansutbildning har vi ju känt till sedan tidigare och ett sådant exempel som lyfts fram i forskningen är Gandhi National Open University (IGNOU) som i dagsläget har 1,8 miljoner studenter, varav många är online studenter.

Även i Malaysia är det här med Onine Education stort, då Open University of Malaysia (OUM), som startade med 800 studenter år 2001, för att idag ha så många som 65.000 studenter. OUM erbjuder idag program som leder till bachelorś degree, masterś, och doctoral degree. Samtidigt erbjuder de också olika kurser som kan leda fram till en examen.

Till och med ett så jättestort land som Kina har hoppat på det här med Online education. Statistik från 2007 visar att redan då fanns det 210 miljoner internetanslutningar, och det motsvarar endast 16 proceent av den totala befolkningen. Frågor som nu ställs i Kina är vad händer när antalet internetanvändare ökar med 73 miljoner på bara ett år?, och vad händer med underhållning och fritidsaktiviteter, handel, regeringen och den kommunala servicen vid en sådan här utveckling?.

China Internet Network Information Center (CINIC) har i sina undersökningar kommit fram till att mer än 93 procent av de som svarat på deras surveyundersökningar har svarat att Internet är ett användbart verktyg för både arbete och utbildning. En av sex svarade samtidigt att de hade använt nätet för Online education. Samtidigt visar det sig att tiotals miljoner människor indirekt eller informellt utbildas via nätet, online news står för 73%, Online gaming står för 59%, Blogging står för 24%, e-mailing står för 57%, sökande efter information står för 72%, online videos står för 77%, och instant messaging står för 81% (Bonk.2009:128-131).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: