Utbildningen på nätet

I den mycket spännande boken The World Is Open – How Web Technology Is Revolutionizing Education, så berättar författaren och forskaren Curtis J. Bonk, att år 2007 genomförde Project Tomorrow tillsammans med den ledande organisationen inom e-learning, nämligen Blackboard en större studie som omfattade 230.000 studenter, 21.000 lärare och 15.000 föräldrar från 3.000 olika skolor runt om i USA. Bland de resultat som sticker ut är att nästan hälften av alla gymnasieelever och 1/3 av eleverna på högstadiet är intresserade eller mycket intresserade av att ta olika kurser online som deras egen skola inte erbjuder. Idag talar många i USA om den mycket innovativa gymnasieskolan Indiana University High School, där studenterna kan välja mellan korrespondenskurser eller kurser online. Det visar sig att denna gymnasieskola attraherar många olika elever från många olika bakgrunder, och det handlar om allt ifrån de som har halkat efter på sin vanliga skola, till de som vill ta examen snabbare, eller personer som befinner sig i eller har avslutat militärtjänst men saknar fullständig gymnasieutbildning, eller personer som har avtjänat ett fängelsestraff. När man jämför resultaten för studenterna vid denna gymnasieskola jämfört med andra så visar det sig att eleverna här har vait mycket framgångsrika i sina studier, och många av eleverna har gått vidare till den högre utbildningen och blivit antagna vid så prestigefulla universitet som Duke, Northwestern, Emory, Parsons school of design osv (Bonk.2009:98-100).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: