Tänk innan du publicerar något på nätet

I den nya boken Promote Yourself – The New Rules For Career Success, så får vi en del riktigt bra råd av Dan Schawbel angående publicering på nätet.

Han resonerar som så att innan man bloggar, kommenterar, skriver, laddar upp en video, eller skapar något som blir offentligt tillgängligt så är det viktigt att först ta reda på vad din arbetsgivare/företaget du jobbar på anser vara acceptabelt. Det som du själv anser vara helt säkert, kan uppfattas helt annorlunda av företagets ledning och advokater.

En sak som du därför måste göra innan du publicerar något material på nätet är att kontrollera om företaget/arbetsgivaren har någon policy angående media/sociala medier. Dessutom bör du alltid fråga din chef och få hans/hennes godkännande innan publiceringen. När du väl publicerar något material på nätet så är det viktigt att hålla det generellt. Ett material kan vara av relevans för andra utan att du röjer konfidentiell information.

Om du blir kontaktat av en journalist på grund av något du publicerat så kontrollera alltid med din chef att det är okej att ställa upp på en intervju. För, det kan faktiskt hända att de säger nej med hänvisning till att sådant sköts av de som befinner sig på en högre nivå inom företaget (Schawbel.2013:119-120).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: