Tänk att världen har förändrats så snabbt!.

När jag sitter och skriver då känner jag hur inspirationen kommer och det finns alltid något att berätta. Det behöver inte handla om mig själv utan det kan handla om nästan vad som helst, däribland inspirerande människor eller något positivt som vi kan lära oss av andra länder.

Varje dag är en ny dag med många spännande möjligheter. Mitt nya jobb bidrar med mycket glädje då jag får vara med och påverka verksamhetens utveckling, tex får jag möjligheter att vara med och skapa nya och spännande kurser.

Teknik och nya teknologier ger oss nya möjligheter som vi inte kunnat drömma om tidigare. Vi behöver bara gå tillbaka till 1980-talet, dvs tiden innan Internet fanns. Då kunde avstånden mellan länder uppfattas som mycket långt. Tänker jag på kommunikation så minns jag min första praktikplats i samband med min gymnasieutbildning. Där hade de en stor och klumpig telexmaskin, och i slutet av min praktikperiod så hade de fått sin första fax. Det känns nästan antikt nu när jag talar om det. Idag känns avstånden mellan människor och länder inte alls lika långt, då vi med hjälp av Internet kan nå ut i världen ifrån vårt eget skrivbord, eller ifrån soffan hemma i vardagsrummet.

Snart är alla online, och alltfler syns och verkar i de sociala medierna. Utvecklingen har gått i rasande takt, från första datorn och fram till var vi är idag. Idag har vi till och med tillgång till Internetuppkoppling via våra smartphones som är så små att vi kan bära dem med oss i fickan.

Nu kan vi skicka meddelanden till varandra med hjälp av e-post vilket går mycket fort, eller så kan vi plocka upp mobilen ur fickan och skicka sms och mms till varandra oavsett var i världen vi befinner oss.

Världen blir alltmer tillgänglig då vi kan ta del av tidningar och annan information från runt om i världen genom att använda Internet. På det här sättet så upplevs inte andra länder eller människor som att de är långt borta. Idag kan till och med människor runt om i världen prata med varandra i telefon med hjälp av tjänsten Skype, vilket gör samtalen mycket billiga.

Detta innebär i sin tur att när vi har nära och tjära, eller vänner i andra länder så kan vi enkelt nå varandra, vilket är bra för alla. Då behöver inte någon känna sig ensam eller bortglömd. Tänk bara hur det var förr i tiden när brev till USA kunde ta mycket lång tid att komma fram. Idag skickar man ett e-post meddelande som når den andra personen inom några sekunder eller minuter och där kan man bifoga bilder. På så sätt kan man dela med sig av bilder på barn eller barnbarn vilket ger stor glädje för nära och kära.

Den stora förändringen på senare år är ju framväxten av de sociala medierna där vi kan ha en tvåvägskommunikation tack vare web 2.0

Via sociala medier så går kommunikationen mycket snabbt och även här kan användarna dela bilder och på så vis kan vi sprida positiva budskap till många fler samtidigt. Här kan var och en bygga upp sitt eget nätverk och då är det platsoberoende. Genom nätverkande kan vi tipsa varandra om jobb och stötta personer som går arbetslösa. Att peppa och inspirera varandra blir nu så enkelt vilket syns tydligt i senaste numret av Platsjournalen där detta tas upp och de har intervjuat min vän Ingvar Nilsson angående Facebook gruppen Vi som är arbetslösa men inte värdelösa.

Den teknologiska utvecklingen möjliggör också framväxten av ett digitalt arbetsliv. Tex ser vi redan nu att det förekommer människor som jobbar som digitala nomader, tex min Facebook vän Anna Åberg. Så, det finns otroligt stora möjligheter bara man själv vågar ta steget.

Leave a Reply

