Vi lär så länge vi lever!.

Vad har jag lärt mig av livet?

Under min utbildning har jag lärt mig mycket om teamwork, dvs att arbeta tillsammans med andra. Dessutom har jag fått lära mig kritiskt tänkande och ifrågasättande, vilket är mycket användbart.

Stora delar av min utbildning har genomförts i mångkulturella miljöer, nämligen på Södertörns Högskola och på Internationell Migration och Etniska Relationer vid Malmö Högskola. Jag älskar miljöer som har stor mångfald och där eleverna kommer från alla möjliga nationella, etniska och kulturella miljöer.

Det påminner mig nämligen om min skoltid i Amerika, då handlade om två helt vanliga public schools som hade mycket stor mångfald, vilket är mycket berikande. För, människor kan komplettera varandra då de kommer in med erfarenheter från olika delar av samhället och världen.

Själv trivs jag utmärkt tillsammans med människor från olika delar av samhället och världen, och att de har annan etnisk, nationell, kulturell eller religiös bakgrund är inte ett problem. För, det finns så otroligt mycket att lära sig av andra människor. Det handlar bara om att själv vara ödmjuk och inse att man inte kan eller vet bäst. Förutom detta så handlar det om att vara open minded och tolerant då vi lever i en global värld där människor reser, studerar och arbetar och över nationella gränser.

Under min uppväxt så har jag tack vare mina föräldrars arbete träffat många människor från världens olika hörn, vilket varit oerhört lärorikt, och jag har också under mitt liv fått fördelen att lära mig engelska i USA. Det har hunnit bli två perioder i USA för min del,  första gången i Madison (Wisconsin) och andra gången i La Jolla (California). Det är något jag haft stor nytta av då jag läser, och skriver mycket på engelska. Dessutom har det medfört att jag läser och följer mediarapporteringen om USA med mycket kritiska ögon och öron.

Så, därför känns det konstigt för mig när människor “stirrar” på andra på grund av att de har en annan hudfärg.

Under min studietid i Finland, så hade vi ett flertal studenter med funktionshinder. Jag fick bra kontakt med flera av dem och de var jättetrevliga människor och väldigt sympatiska. Att människor har ett funktionshinder är inte något som skall vändas emot dem, då de har massvis att tillföra både arbetsmarknaden och samhället. Under denna period av mitt liv kom jag också att träffa en person som kom att bli min allra bästa vän. Han är född i stadsdelen Orange County i Los Angeles, men är kanadensare. En annan studiekamrat som kom att bli en riktigt god vän är född i Finland men är finsk/schweizare. På en annan del av universitetet kom jag att träffa och lära känna två doktorander från Nigeria, som kom att bli vänner till familjen.

Därför skrämmer det mig att människor fortfarande går på politisk populism och främlingsfientlighet. Både främlingsfientliga och facistiska strömningar är något som fler borde vara oroliga för när vi ser att det är på väg framåt i Europa igen. Fler borde våga säga ifrån och inte tolerera partier med den typen av ideologi/ideologier i sittä bagage. Vi lever trots allt år 2013, och jag hoppas verkligen att vi lärt oss något om historien. Då tänker jag givetvis på Nazisternas övergrepp och förbrytelser i Tyskland, men även facisterna i Italien och Franco diktaturen i Spanien en gång i tiden borde vara en varningssignal.

Diskrimineringen och den negativa särbehandlingen som drabbar människor av annan etnisk härkomst är ett mycket stort problem. Detta därför att det medför att människor inte får möjlighet att komma till sin rätt och därmed får de heller inte möjligheter att nyttja sin fulla potential

Det är inte bara invandrare och flyktingar som drabbas av olika former av hat och diskriminering. Även adopterade drabbas tyvärr av människors fördomar och intolerans. Detta trots att de ofta kommit hit när de varit mycket små och växt upp här i Sverige.

Leave a Reply

