Att känna sig utanför och ovälkommen!

Nu på kvällen tänkte jag skriva om något som jag har gått och funderat mycket kring. Det handlar om bemötande och hur man blir behandlad.  Under hela mitt jobbsökande så har jag känt mig utanför och ovälkommen i mitt eget land. Det spelar ingen roll om det har varit heltidsjobb, deltidsjobb eller extrajobb som jag sökt. Jag har känt att det finns en negativ/fientlig attityd mot mig från väldigt många olika håll samtidigt.

Det märkliga är ju att de drar slutsatser utan att de ens har träffat mig eller brytt sig om att prata med mig. De tittar bara på ens CV och personliga brev, och utifrån de drar slutsatser. Man bryr sig inte om verkligheten. Det blir att de styrs av sina fördomar.

Jag har upplevt tystnaden och ibland har det funnits dagar då jag känt mig ovälkommen i mitt eget land (Sverige).

Redan när jag sökte extrajobb under min studietid så fick jag ett mycket känslokallt och direkt negativt bemötande. Det spelade ingen roll att jag var väldigt noga med att betmöta dem på ett positivt och respektfullt sätt. För, jag är noga med att sända ut rätt signaler, dvs att jag alltid bemöter och behandlar andra med respekt och värdighet. I min värld finns det ingen anledning att vara otrevlig eller oförskämd mot någon. Jag har nämligen fått med mig hemifrån att alltid uppföra mig väl mot andra människor oavsett deras bakgrund.

Jag har nela tiden varit noga med mitt CV och mitt personliga brev, dvs att alltid vara 100% ärlig. För, jag har en strikt syn på etik och moral. Dvs, det är aldrig acceptabelt att ljuga, manipulera, trixa osv. För, det slår tillbaka på en själv om man är oärlig därför att förr eller senare så upptäcks det.

Från dag 1 som arbetssökande så har jag sökt jobb över hela vårt avlånga land, och varit helt ärlig med att jag är villig att flytta till jobb. Jag har sökt jobb inom och utanför mitt kunskaps- och erfarenhetsområde. Jag har till och med sökt jobb i våra grannländer och i Storbritannien.

När jag har skrivit mina ansökningar har jag alltid varit noga med att ha en positiv/trevlig ton och att lyfta fram vad jag kan tillföra arbetsgivaren/arbetsplatsen. Jag försöker nämligen visa att jag är seriöst intresserad av jobbet och att jag dessutom är en väldigt trevlig person som det är lätt att samarbeta med.

Trots att jag är mycket aktiv och ansvarsfull med mitt arbetssökande så känner jag av att det finns en mycket negativ/fientlig attityd mot mig här hemma i Sverige. Det är något jag tänkt mycket på och jag förstår inte den negativa attityden mot mig.  Jag har aldrig gjort någon potentiell arbetsgivare illa, så de vinner ju inget på att visa upp en negativ attityd mot mig.

När man inte känner sig välkommen, då kommer lätt mörka tankar. Ibland har jag till och med undrat om det överhuvudtaget finns en framtid för mig i Sverige. Ibland har jag faktiskt känt mig som en flykting/främling i mitt eget land (Sverige).

Jag märker skillnaden så tydligt, när jag tex ringer eller skickar mail till mina vänner eller andra personer som jag fått lite kontakt med borta i Amerika. Jag får ett så positivt och varmt bemötande. Visst, när jag var ung så bodde och gick jag i skolan i USA så jag talar, läser och skriver flytande engelska.

Här får jag ofta standardsvar med budskapet “tjänsten tillsatt med annan sökande” ….  Tack för visat intresse.

Visst, det är många som är arbetssökande på grund av hög arbetslöshet, men jag tror att alla arbetsgivare skulle göra en PR-vinst genom att de åtminstone tar ett samtal med de som sökt lediga tjänster och på så vis öppnar upp för en möjlighet till dialog. För, man riskerar att annars få dålig PR.

Sedan är det ju som så att både självkänslan och självförtroendet får sig en rejäl knäck när man hela tiden får “nej tack”.  Själv känns det som att jag har kört fast här hemma i Sverige då det nu gått så långt som att ingen potentiell arbetsgivare pratar med mig.

Två gånger har jag besökt Arbetsförmedlingen, och båda gångerna möttes jag av samma handläggare som visade med hela handen “Där är dörren…..försvinn”.

Ett sådant bemötande är ovärdigt och hör inte hemma på en statlig myndighet.

Det är som att man avkunnar “dom” utan att man först hör part i fallet/målet.

Jag tror istället på att stötta och hjälpa arbetssökande som kör fast i Sverige, istället för att köra ner deras självkänsla och självförtroende i botten.

På både kortsikt och långsikt så tror jag vi måste hitta nya modeller för att jobba med arbetsmarknaden och arbetsmarknadspolitiken. Det kan handlar om tex samverkan över kontinentgränser. Det kan handla om att tex Manpower i Sverige anställer någon och sedan lånar man ut personen till huvudkontoret i USA. Ett så kallat “loan” precis som man har inom internationell ishockey. För, det finns massvis med lediga jobb som man vill fylla därborta. Tex massvis med lediga jobb och uppdrag som Dataregistrerare/Data Entry Clerk. Ett sådant jobb skulle jag kunna tänka mig istället för att gå ofrivilligt arbetslös här hemma i Sverige.

Det finns även andra lediga jobb, så samarbete över lands- och kontinentgränser behövs för att lyckas med matchningen mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Att dessa lediga jobb finns hittarä man lätt via Indeed.com, simplyhired.com, simplyhired.ca osv.

Det finns jobb inom många olika områden , branscher och sektorer. Så. låt oss se möjligheter istället för att bara stänga ute och exkludera arbetssökande som både kan och vill jobba.

Först måste vi börja få igång kommunikationen mellan arbetsgivare och arbetssökande, så att man sedan kan få igång möten face-to-face, för att på så vis skapa förtroende mellan dem.  För, förtroende är så otroligt viktigt idag.

Leave a Reply

