President Obama besöker Sverige

Hej,

Tidigt imorse så landade Air Force One med President Obama ombord på Arlanda Flygplats. På plats för att möta President Obama ute på Arlanda fanns bland annat USA:s Ambassadör, men även Vice Statsminister Jan Björklund, Utrikesminister Carl Bildt, Näringsminister Annie Lööf och Socialminister Göran Hägglund.

Straxt efter ankomsten så åkte man i kortege in till Stockholm då President Obama skall ha ett möte med statsminister Fredrik Reinfeldt på Rosenbad.

De kommer bland annat att tala om situationen i världen, och då berör de säkert situationen i just Syrien. Sedan kommer det att vara bilaterala saker som berörs, men även EU-frågor.

Det är tänkt att de bland annat skall tala om det frihandelsavtal som EU och USA håller på att förhandla fram.

USA och Sverige har ju en lång gemensam historia i form av de svenskar som en gång i tiden utvandrade till USA. De svensk-amerikanska relationerna har allt sedan dess kommit att betraktas som viktiga. Numera finns det också mycket samarbeten mellan Sverige och USA inom näringslivet. Där hittar vi bland annat spännande samarbeten inom miljöteknik.

Att USA är en viktig partner, märks nu när SAS också öppnat en ny direktlinje mellan Köpenhamn och San Francisco. Detta då det efterfrågas av företagen som har mycket samarbeten med olika teknik och IT-företag i Sillicon Valley.

Den stora skillnaden mellan USA och Sverige är ju att USA är fast i sitt tvåpartisystem med Demokrater och Republikaner, medan vi i Sverige har flerpartisystem. Det finns dock småpartier i USA men de för en tynande tillvaro och får i princip aldrig något utrymme i medierna.

Själv så har jag ett mycket stort intresse för USA och följer med de amerikanska medierna, men jag läser också mycket av det som kommer ifrån USA och de amerikanska universiteten. Forskningen därborta är nämligen mer spännande och givande än att bara nöja sig med Sverige.

Dessutom har jag själv i min barndom bott och gått i skola i Madison (Wisconsin) och La Jolla (California). Så, jag läser, skriver och talar flytande American English. Således är det lätt för mig att ta till mig av det som sker, men även att kommunicerar med amerikaner.

Så, när USA:s Ambassad skrev om att President Obama kommer till Sverige och det på sin sida på Facebook, så kändes det rätt att via Amerikanska Ambassaden hälsa President Obama välkommen till Sverige och önska honom framgångsrika möten här i Sverige. Ambassaden uppskattade min hälsning till President Obama.

Den positiva attityden i USA är något som passar mig bra, då jag upplever att vi behöver mer av den varan här i Sverige. Här är det ibland så dystert och så negativt.

Många svenskar gör bra reklam för Sverige borta i USA, jag tänker då på våra framgångsrika NHL-proffs som är mycket uppskattade därborta.

Leave a Reply

