Om barns lärande!

I den mycket intressanta och läsvärda boken World Class Learners – Educating Creative and Entrepreneurial Students, så tar forskaren och författaren Yong Zhao upp det här med barns lärande.

Han påpekar att vetenskaplig forskning visar på att det finns bevis för a5tt barn-centrerad utbildning ger resultat. Han hänvisar bland annat till den Schweiziska utvecklingspsykologen Jean Piaget och den Ryska psykologen Lev Vygotsky.  Dessutom hänvisar han till forskaren Steven Pinker vid Harvard University om att barn “inte” är ett blankt papper som väntar på att formas och få erfarenheter utan lärare. Barn har helt enkelt vissa grundläggande förutsättningar för utveckling och lärande som måste respekteras. Det är allmänt erkänt bland kognitiva forskare och forskare inom utbildning att barn:

1. Är födda med nyfikenhet och en förmåga att lära

2. Att barn inte är födda med exakt samma kapacitet för lärande

3. Att barn kommer till skolan med olika nivåer av kognitiva, emotionella, fysiska färdigheter och social utveckling.

4. Att barn kommer till skolan med olika behov, intressen och förmågor

5. Att barn är aktiva i sitt lärande men har olika behov

6. Att barn bär ansvaret för sitt lärande

7. Att barn lär sig bäst när de verkligen är motiverade

8. Att barn blir motiverade att lära sig nya saker när de blir respekterade, får uppmuntran och får möta olika möjligheter som stimulerar deras intressen, och det baserat på tidigare erfarenheter, men att de också uppmärksammas för vad de uppnår.

(Yong Zhao.2012:155-156)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: