Att bo utomlands – to live abroad

Hej, nu på kvällen tänkte jag skriva lite om mina erfarenheter av att bo utomlands.

Under tre perioder av mitt liv har jag bott utomlands. Tiden i USA minns jag med glädje därför att där lärde jag mig Engelska flytande och det var så lätt att bli en del av systemet/landet. Genom skolan fick jag via Enlish As A Second Language lära mig Engelska flytande i sin naturliga miljö. Det var aldrig något tal om “vi” mot “dem” så som det är här hemma i Sverige.

USA är ett invandrarland dit många kommit från runt om i världen.  Det var hur lätt som helst att komma in i allting och jag upplevde aldrig något utanförskap. I Sverige är det däremot mycket svårt att bli en del av Sverige om man antingen kommer hit första gången eller är en återflyttare.

Första amerikaresan var i samband med läsåret 1979/80 och då bodde vi i Madison (Wisconsin). Vi bodde i ett litet och lugnt villaområde utanför stan. Det var promenadavstånd till skolan.  Så amerikansk radio och tv blev en helt naturlig del av mitt liv. De flesta av eleverna i skolan var amerikaner så det var helt naturligt att prata engelska med alla. Det vara bara två som inte var amerikaner, nämligen Jan och Pia från Luleå.

Det var ett väldigt socialt liv under hela USA-resan och det kändes väldigt snabbt som hemma för mig.

Därför tycker jag det låter så konstigt när folk i Sverige “försvenskar” amerikanska eller engelska namn.

Under första amerikaresan så reste vi runt mycket då mor och far köpte en amerikansk större pickup och en Camper. Det var mysigt att resa runt och se Amerika på det sättet.  Så, jag har besökt och sätt de allra flesta delstater utom Hawaii.

Så, det har blivit mycket NHL-hockey och NBA-basket på tv genom åren för min del , men även en hel del tv-serier från USA tex Magnus P.I. , Chips, Starsky & Hutch, Dukes of Hazzard, Airwolf, Simon & Simon osv.  Dessutom läser jag mycket amerikanska böcker tex deckare, faktaböcker, och spännande böcker om intressanta personligheter.

Andra amerikaresan var i samband med läsåret 1987/88 , och då bodde vi i La Jolla (California). Allt var så välordnat i skolan, och första dagen jag kom dit så hade de ordnat med en person som visar mig runt och som jag kan fråga om saker och ting. Men, jag kom in i det hela direkt. Under denna tid så fanns det också en svensk kille i skolan, nämligen Erik från Sollentuna. Han och jag pratade ganska mycket med varandra. Men, jag pratade också mycket med andra elever då jag tycker om att prata engelska och vara en del av gemenskapen.

Under andra amerikaresan så blev det inte så mycket längre resor, förutom en rundresa i Arizona som är grannstat till California.

Då besökte vi bland annat Lake Havasu City och öknen i Yuma. Där var det riktigt hett.  Men, jag gillade värmen i California och den positiva attityd som människor har.

Den tredje utlandsperioden började direkt efter gymnasiet då jag flyttade från Sverige för att studera vid Universitetet i Helsingfors. Jag kom in på förvaltningsutbildningen, och det var lätt att få kontakt med människor och få nya bekanta. Det var nämligen en utbildning helt på svenska som riktar sig till den finlandssvenska minoriteten. Nästan alla jag träffade där var väldigt bra människor och tog studierna på stort allvar.  Så, jag genomförde hela min utbildning där innan jag återvände hem till Sverige. Under denna tid så bodde jag i Esboviken utanför Helsingfors. Det var ett väldigt fint och trevligt område med nära till havet. I Finland hade de stora shoppingcenter redan då, och det påminner om hur det var i USA.  Huvudstadsregionen är en stor hockeymetropol med både Jokerit, HIFK och Espoo Blues i FM-Liigan.

Så, jag trivs bra utomlands och det är något jag skulle kunna tänka mig igen. För, jag håller dörrarna till världen öppen och jag jobbar och samarbetar gärna med människor från andra länder, kulturer och religioner.

Drömmen vore att bo och arbeta i södra California där det har ett underbart klimat. Tänk att ha sol och värme året om, istället för att delar av året ha mörkt och kallt. Ett annat alternativ jag skulle kunna tänka mig är att bo och arbeta på Åland då det inte är så stort. Jag gillar nämligen det småskaliga och närheten till sjö och hav.

Men, jag försöker vara väldigt flexibel och se olika möjligheter vad gäller jobb och nya uppdrag då jag är väldigt open minded!.

 

Leave a Reply

