Våga tala med istället för att tala om!

Hej, idag tänkte jag ta upp något som jag tänkt mycket på. Det handlar om att våga tala med människor istället för att tala om människor.

Detta gäller särskilt arbetsgivare och politiker som måste våga tala “med” tex den “nobbade” arbetskraften. Istället för att rent generellt tala om arbetslösa och långtidsarbetslösa så tror jag man måste bli bättre på att se och våga tala med varje enskild individ.

Individer har mänskliga behov även när han/hon är “ofrivilligt” arbetslös/långtidsarbetslös.

Vi måste sluta dra alla arbetslösa över en kam. Vi måste våga se och prata med varje enskild individ för att se vad han/hon kan och vilken kompetens som han/hon besitter och hur den kan tas tillvara på ett sätt så att individen får möjlighet att utvecklas och samtidigt mår bra som människa.

Idag råder något av “beroringsskräck” gentemot arbetslösa och att man istället lägger tid och energi på att smutskasta arbetslösa och se ner på dem som människor.

Dessa attityder och värderingar måste förändras, för jag tror inte att någon människa är “oduglig” eller “oanställbar”.  Allt handlar om vilken attityd man själv har gentemot andra medmänniskor.

Genom personliga möten face-to-face och en möjlighet att börja umgås och lära känna varandra så kan nya vägar och möjligheter öppnas.

Att hela tiden se arbetslösa/långtidsarbetslösa som ett “problem” och en “risk” skapar mer utanförskap och mer “rädsla” istället för att se dessa människors kompetens, kunskaper och erfarenheter som en tillgång.

Själv är jag väldigt öppen och ärlig, dessutom samarbetar jag mer än gärna med människor från olika bakgrunder. Vad som står i deras pass spelar ingen som helst roll. Deras nationella, etniska, religiösa eller kulturella bakgrund spelar heller ingen roll.

Jag håller alla dörrar öppna och träffar gärna andra människor då jag gärna läg känna människor från alla möjliga bakgrunder.

För mig är världen stor och med sociala medier som grund så är jag övertygad om att nations och kontinentgränser inte spelar någon som helst roll.

Leave a Reply

