Att skydda information

Hej,

Nu tänkte jag ta upp en annan viktig sak som berör både individer och företag, nämligen att skydda information. När externa hårddiskar blivit så små men så stora till innehållet så har det medfört stora risker för olika former av stöld och industrispionage.

Därför så borde både företag och offentlig sektor se till så att inte känslig information ligger ute på intranätet så vem som helst kan ladda ner det. Detta därför att det går så fort att ladda ner material som är känsligt och att det riskerar att hamna i fel händer.

Den här typen av information bör istället förvaras “offline” , och med mycket strikta regler om vem som har tillgång till informationen.

Att det här verkligen är ett mycket stort problem tas upp i boken America The Vulnerable skriven av Joel Brenner.

Enligt Joel Brenner så tar spionaget ändrat karaktär över tid , från att ha varit att man sände ut enskilda spioner till länder som man ville ha ut information ifrån till dagens spionage som görs via nätet. Han tar tex upp hur en tidigare hög chef inom GM tog med sig material när han hoppade av till Volkswagen. I det fallet ledde det hela till att en uppgörelse nåddes utanför domstol där Volkswagen gick med på att betala 100 miljoner dollar och att köpa bildelar från GM för 1 billion dollar.

Även andra branscher har drabbats av det här  tex när tyska software företaget SAP hade varit inblandat i industrispionage mot det amerikanska software företaget Oracle. Även detta fall gick sedan till domstol och Oracle tilldömdes ett skadestånd på 1.3 billion dollar för att någon på SAP vid upprepade tillfällen gett sig tillgång till passwordskyddat material som var en del av Oracles website.

Ett annat välkänt fall handlar om Xiang Dong Yu som jobbade som ingenjör på Ford och som stal flera tusentals forddokument som innehöll känsligt material , och det genom att han kopierade materialet till en extern hårddisk som han sedan lämnade över till sin nya arbetsgivare Beijing Automotive Company, som är en av Fords stora konkurrenter på världsmarknaden. (Brenner.2011:55-56)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: