Internet och de nya säkerhetshoten!

Hej,

Nu tänkte jag passa på att berätta om ett annat av mina stora intressen, nämligen “samhällets skydd och säkerhet”.

Därför läser jag mycket böcker inom detta område, hit hör tex böcker som berör konflikt, krig, konfliktlösning, konflikthantering, diplomati, men även säkerhetsproblem relaterat till Internet och som påverkar världens länder, så som Cyberwar.

Just nu håller jag på att läsa in mig på ett av mina stora intresseområden, nämligen “samhällets skydd och säkerhet”. Därför har jag tidigare ikväll börjat läsa boken “America The Vulnerable: Inside the new threat matrix of digital espionage, crime, and warfare” och denna bok är skriven av Joel Brenner. Redan i början av boken tar författaren upp att på grund av hur Amerika använder elektronik och då särskilt Internet har medfört nya säkerhetsproblem för landet, och han nämner i första hand att intrången och stölderna av känsligt material men även hemligt material i första hand kommer ifrån Ryssland och Kina.

Med den utveckling som skett över längre tid att tex Internet blivit mer tillgängligt så har också andra former av risker ökat, nämligen risken för cyberkrig. Han är långt ifrån ensam om att varna för det här och visa på att det redan förekommer runt om i världen. En annan författare som skriver ingående om det här med Cyber War är den tidigare nationella säkerhetsrådgivaren i USA, nämligen Richar  A Clarke. Det här med Cyberwar beskriver han rätt så ingående i boken “Cyber War – The Next Threat To National Security And What To Do About It”. Denna bok har han skrivit tillsammans med en annan tidigare Nationell säkerhetsrådgivare nämligen Robert K Knake.

Leave a Reply

