Resa – se nya platser – skriva och träffa nya människor!.

JAG ÄLSKAR ATT SKRIVA/BLOGGA OCH JAG ÄLSKAR ATT SE NYA PLATSER OCH TRÄFFA NYA MÄNNISKOR

Själv älskar jag att skriva, och skulle mycket väl kunna tänka mig att bo utomlands och arbeta där, tex med att skriva för svenska tidningar. Tex bedriva omvärldsbevakning med fokus på “USA/Kanada” då vi påverkas mycket av dessa länder. Men, jag skulle även kunna tänka mig att sköta omvärldsbevakningen via min egen blogg, som tidningarna skulle kunna ta in som en del av sin tidning. Detta har man ju gjort på en del tidningar där man samarbetar med bloggare. Tex vet jag att Expressen har ett samarbete med journalisten Gunnar Nordström som bor och arbetar i Los Angeles, och som skriver om NHL Hockey.

Jag skulle även kunna tänka mig skriva en hel del för svenska tidningar vad gäller “juridik och sociala medier” då jag har färsk juridisk utbildning och jag “brinner” för den här frågan. Eftersom jag själv bott och gått i skola i USA när jag var yngre så talar, läser och skriver jag flytande engelska. Dessutom stortrivdes jag i USA och mådde jättebra under mina två tidigare perioder därborta.

Själv älskar jag värmen (klimatet) och den positiva attityden it södra California, och San Diego är min favoritstad då jag tidigare bott och gått i skola i La Jolla som ligger i San Diego County. Jag har också bott och gått i skola i Madison (Wisconsin) så jag gillar också de norra delarna av USA tex svenskbygderna. Så, jag skulle även kunna tänka mig att bo och verka i Minnesota.

Idag är mediernas utrikesrapportering från USA väldigt östkust fokuserad, och jag tror det hade varit på plats att få en lite större bild av USA än vad som är läget idag. Sedan tror jag också att det hade varit bra med rapportering om vad som sker i Kanada, då ingen av de stora svenska dagstidningarna någonsin skriver om vad som sker i Kanada.

Så, att resa och skriva är något jag verkligen skulle kunna tänka mig, då jag tycker väldigt mycket om att träffa och lära känna nya människor!. Dessutom mår jag som bäst när jag har mycket sociala kontakter istället för att sitta hemma för det mesta, vilket är min situation i dagsläget då samtliga svenska arbetsgivare inom offentlig och privat sektor runt om i hela vårt avlånga land där jag sökt jobb uppenbart tycker att jag inte “platsar” på den svenska arbetsmarknaden.

Jag är väldigt aktiv i de sociala medierna och skriver mycket om det juridiska som är det område som jag kan mycket om. Dessutom skriver jag också om jobb och arbetsmarknad då jag har god koll på arbetsmarknaden i USA och Kanada och hur den fungerar. Tex det här med samverkan mellan akademi och arbetsmarknad och det här med Entry Level Jobs, som underlättare för ungdomar och andra med svag eller ingen koppling till arbetsmarknaden.

Jag har ett mycket stort intresse för världen utanför Sverige, och förutom att jag tidigare bott och gått i skola i USA, så har jag bedrivit utlandsstudier vid Universitetet i Helsingfors, där jag studerade på förvaltningsprogrammet vid Svenska Social och Kommunalhögskolan. Från början hade jag bara tänkt att stanna i ett år, men jag trivdes så otroligt bra och fick snabbt nya kontakter och vänner så det var ett lätt beslut att stanna kvar där under hela min utbildning. Helsingfors är en mycket trevlig stad, och under hela min studietid så bodde jag ute i Esboviken utanför Helsingfors. Ett härligt område med närheten till havet och promenadområden vilket passade mig perfekt.

Således funderar jag på att utveckla något eget, där jag får möjlighet att göra sådant som jag är intresserad av och som jag mår bra av, nämligen att skriva. För, idag måste man vara lite kreativ och hitta en egen väg när arbetsmarknaden har plats för allt färre.

Leave a Reply

