Tankar kring livet

Hej vänner och kära läsare!.

Ibland så sitter jag och funderar över hur man har hamnat där man är, och varför livet har sätt ut som det gjort.

Två gånger i mitt liv har jag varit med om att “ryckas upp” från den invanda miljön för att sedan flytta någon annanstans

på grund av föräldrarnas jobb/karriär. Första gången var 1978, då familjen flyttade till Madison (Wisconsin) och stannade där i 18 månader.

Det var som att komma till en helt främmande plats, ett främmande land med ett helt främmande språk. Men, tack vare deras English as a second language som är en del av den vanliga skolan så lärde jag mig engelska mycket snabbt och jag upplevde därför aldrig något utanförskap.

Andra gången var 1988, då vi för 6 månader flyttade till La Jolla (California). Då kunde jag ju språket och kom in i det hela från dag ett. Inte heller då upplevde jag något utanförskap utan kom snabbt in i gemenskapen. Det var väldigt lätt att få nya vänner och skolkamrater.

Men, det här var inte något som togs väl emot i den svenska skolan, för jag upplevde hela tiden att jag känner mig inte som de andra. Men, man påverkas mycket av den kultur man är del av men även av kulturer man varit del av.  Efter första amerikaresan , så kom min klasskompis Sara hem till samma klass straxt efter mig och hon fick jag en naturlig kontakt med. Även hon var mer utåt och mer pratsam ….dvs mer amerikaniserad än svensk i sitt sätt att vara.  Dessutom kom Saras föräldrar från samma uppväxtort som mina föräldrar, vilket ju skapade en viss trygghet. Vi kunde prata med varandra och förstå varandra på ett annat sätt än med de andra som gick i vår klass. När vi började högstadiet på en annan skola närmare stan så kommer jag ihåg en flicka från parallellklassen som när hon återvände från Amerika blev “utstött” av de andra i sin klass därför att hon blivit mer “olik” de andra. Så, hon började umgås mycket med oss andra.

Så, ju mer vi pratade om de här sakerna så blev det uppenbart för oss att något är väldigt konstigt. Flera år senare när vi blivit vuxna och vi börjat förstå oss på saker och ting….så har vi kunnat läsa olika forskares böcker och där hittat fenomenet Anti-Americanism.

Det gör att nu kan jag åtminstone förstå vad det är som är själva problemet, nämligen fördomarna mot Amerika och vad det landet/den kontinenten står för.

Det här har gjort mig intresserad av det här med att vara annorlunda oavsett vad det beror på. För Sverige har ju förändrats över tid då Sverige blivit mer mångkulturellt och förhoppningsvis mer tolerant mot det som är annorlunda eller avvikande. Men, istället har vi sett en framväxt av nationalism och rasism i Sverige och i vår nära omvärld där man spelar på det här med vi och dem.

Så, istället för att bygga gemenskap så har vissa krafter försökt att slå in en kil mellan människor för att sprida fördomar och intolerans.

Själv känner jag ofta att jag har lättare för att få vänner bland människor med annan etnisk bakgrund än svensk, och det har gjort att jag trivts väldigt bra under mina studier vid Södertörns Högskola och Malmö Högskola. För, jag har hela tiden känt att jag har haft svårt att bli accepterad här hemma i Sverige och det har jag känt väldigt tydligt under hela mitt jobbsökande. Det har hela tiden varit stopp för mig överallt utan några som helst förklaringar.

För, det här med att vara annorlunda på något sätt kan ju bero på väldigt många olika saker. Så, jag tycker mig kunna förstå hur de som är internationellt adopterade till Sverige måste känna. Men, i mina ögon är de lika svenska som vi andra och vi skall “inte” sprida fördomar eller intolerans gentemot människor som är annorlunda eller avvikande. Vi skall istället bygga gemenskap och broar mellan människor för det är något som berikar hela samhället och var och en av oss.

Så, jag skulle gärna jobba med frågor som rör internationalisering, globalisering, mångfald och samarbete mellan människor från olika länder, kulturer och religioner.

För, jag trivs väldigt bra tillsammans med människor från andra bakgrunder då jag hela tiden lär mig något nytt av dem.

Leave a Reply

