Att vara arbetssökande – så här går det till i verkligheten!.

Mikael söker jobb – Hittills utan positiva resultat!

Låt mig börja från början!. Jag har precis som alla andra fullständigt gymnasiekompetens. Min inriktning på gymnasiet var kontor och administration,och där ingick även obligatorisk praktik inom handel och kontor. Jag trodde i min enfald att det verkligen skulle leda till jobb då man brukar säga att praktik kopplat till arbetsmarknaden förstärker den möjligheten. Men, det visade sig inte vara “sant” utan bara ett av alla dessa löften som våra politiker ställer ut. Så, då valde jag att lämna Sverige och då blev valet vårt grannland Finland.

Det blev akademiska studier på Svenska Social och Kommunalhögskolan vid Helsingfors Universitet. En mycket bra förvaltningsutbildning med offentlig ekonomi med statskunskap som huvudämne, och med offentligrätt/juridik och bokföring/redovisning som biämne. Dessutom ingick svenska, engelska, administrativ databehandling och forskningsmetodik. I denna utbildning ingick även obligatorisk praktik som jag genomförde vid kommunförbundet Skåne under sommaren 1997.

Sedan sökte jag jobb direkt efter min utbildning, men inte heller det gav några resultat, vilket givetvis var en stor besvikelse.

Därför blev fortsatta studier enda utvägen för mig. Så, då sökte jag mig till den statsvetenskapliga utbildningen vid Södertörns Högskola. Eftersom min stora dröm och förhoppning är att få ett jobb så snart som möjligt, så började jag att från dag 1 på denna utbildning år 2000 ligga i mycket aktivt med mitt jobbsökande. Jag började med att söka olika relevanta/lämpliga extajobb/deltidsjobb. Sedan när jag började närma mig slutet på min utbildning (2006) så utökade jag detta till att gälla hela arbetsmarknaden. Dvs, jag sökte alla tänkbara relevanta/lämpliga jobb inom både offentlig och privat sektor, och jag började även söka jobb i våra grannländer utan någon framgång. Här hemma i Sveriges så söker jag både direkt ute hos olika arbetsgivare, och via alla auktoriserade bemanningsföretag, men tyvärr mycket slit för ingen uppskattning. Numera söker jag även jobb med hjälp av social media, dvs jag sköter min marknadsföring   både via Facebook och via min egen blogg. Men, jag brukar också använda LinkedIn , som är mer för professionellt nätverkande vad gäller jobb och karriär.

Hittills i år (2012) så har jag fått 103 stycken NEJ TACK svar!.
I dagsläget har jag ingen Arbetslöshetsförsäkring (borttaget studerandevillkor), ingen Alfakassa och inget försörjningsstöd, och mitt senaste uppdrag på “arbetsmarknaden” var under 2008. När jag blev ofrivilligt arbetslös så fick jag “ingen” hjälp och “inget” stöd alls från något håll. Det finns således “ingen” så kallad “omställning. Hittills har jag skrapat ihop 6 månaders arbetslivserfarenhet uppdelat på delar av 2007 och delar av 2008, för så ville arbetsgivaren ha det.
Min arbetslivserfarenhet och min erfarenhet som jobbsökande i Sverige

Min första “visstidsanställning” fick jag i maj 2007, och den pågick mellan 2/5 – 17/8 (2007). Det var ett uppdrag som jag hade sökt via Proffice. Jobbet var av administrativ servicekaraktär och placeringen var Skatteverket i Trelleborg och Lund.
Efter detta uppdrag var jag heltids arbetslös fram till början av december 2007, och då helt utan rätt till A-Kassa, Alfakasssa eller försörjningsstöd. Nästa uppdrag pågick från den 7 till den 14/12 (2007) då jag fick ett uppdrag på en vecka ute på Kronofogdemyndigheten i Malmö. Det var ett uppdrag som gick ut på att gallra ett arkiv med gamla akter, då arkiveringstiden hade gått ut.
Efter en vecka var jag arbetslös igen, även denna gång utan A-Kassa, Alfakassa eller försörjningsstöd. Denna gång var jag arbetslös till i slutet av januari 2008.       Då jag sökte och fick ett nytt uppdrag ute på Skatteverket i Helsingborg, som pågick 24/1 – 8/2 (2008).
Sedan var jag heltids arbetslös igen utan A-Kassa, Alfakassa eller försörjningsstöd. Detta enda fram till i början av maj. Då jag hade sökt och fick ett nytt uppdrag ute på Skatteverket i Stockholm. Detta uppdrag pågick frön den 9/5 – 11/7 (2008).

Eftersom jag inte kommer någonstans med arbetsmarknaden i Sverige, så känner jag att det inte går att vänta längre. Om svensk arbetsmarknad inte vill veta av mig som arbetskraft eller ens som människa, så återstår ingen annan utväg för mig än att börja söka asyl och politisk asyl i länder som inte aktivt tar avstånd från mig som människa.  En bättre rekrytering än att satsa på just mig kan ni inte få, då jag har gedigna kunskaper. Dessutom har jag en väldig framåtanda, och       både kan och vill jobba heltid. Dessutom är jag jätteduktig på det här med omvärldsbevakning, då jag också läst in en kortare utbildning i Omvärldsanalys vid Malmö Högskola. Jag är också mycket servicemedveten, och har god koll på olika verktyg för jobbsökande som inte ges information om ute på våra Arbetsförmedlingar.  Jag har numera färsk juridisk kompetens inom förvaltningsrätt och offentligrätt, då jag läst in kompetens inom detta område vid Malmö Högskola och vid Södertörns Högskola. Dessutom har jag rätt så färsk utbildning bakom mig i folkrätt och omvärldsanalys. Detta har jag finansierat tack vare att mina föräldrar har kunnat betala detta. Annars hade jag hamnat på gatan utan möjlighet till att klara mig!.

 

 

 

One Response to “Att vara arbetssökande – så här går det till i verkligheten!.”

  1. Partiledardebatten visade på skillnader | Mikael Persson Says:

    […] MD | DHE | PH | JW | EX | AL | SvT | SvD | DE | FA […]

Leave a Reply

