Att vara sig själv!

Hej vänner och kära läsare!

Idag skall jag skriva lite om att vara sig själv!.

Själv var jag “inget” ljus när jag gick i skolan utan en medelmåtta!. Men, jag hade en annan passion då, nämligen basketsporten. Jag startade tillsammans med några klasskamrater ett lag och det gick riktigt bra för oss. Tillslut fick klubben Lugi som är storklubben i stan upp ögonen och alla av oss blev värvade dit. Jag älskade basketsporten och vi hade en fantastisk tränare i Björn Göransson som gav mig stort förtroende. Det behövde jag för att stärka mitt eget självförtroende eftersom jag under hela skoltiden fått ta emot skit från de klassföreståndare vi haft. Från dag ett i skolan fick jag höra att jag var helt “oduglig och inte skulle klara skolan”. Men, jag lät det inte gå mig på nerverna eftersom jag innan jag började skolan i Sverige hade skolgång bakom mig ifrån USA och hade en ganska “hårdhudad attityd”. Den här lite tuffare attityden fungerade bättre på basketplan då jag hade en kämpa på mentalitet som är väldigt osvensk. Så, jag körde hårt på träningarna och fick coachens förtroende och spelade alla matcher. Under min aktiva tid inom basketsporten träffade jag också på coacher som Yannis som hade en lite annorlunda mentalitet än Björn. Men, jag träffade även på Björn Yrlid som var yngre än Björn Göransson men som verkligen hade “passion” för basketsporten och de hade också hans son Ulf som jag fick möjligheten att spela en del tillsammans med.

Tyvärr tog min aktiva tid inom basketsporten slut tidigt i samband med andra Amerikaresan i slutet av 1980-talet. I samband med att vi en dag hade Physical Education som är obligatoriskt i amerikanska skolor, så åkte jag på en riktigt “otäck” smäll. Jag kommer ihåg att det bara sa “pang” och sedan kommer jag inte ihåg något av vad som hände efteråt, inte ens hur jag kom därifrån eller hur jag tog mig hem från skolan.

När familjen återvände hem till Sverige i början av sommaren så tog jag det rätt så lugnt , men när jag sedan skulle börja köra lite tuffare i samband med skolgymnastiken så gick det inte. Knäet svullnade upp som tusan av det minsta lilla ansträngning. Då förstod jag att det inte går att fortsätta med basketspelandet som jag älskar. För, så fort jag ansträngde mig så fick jag så ont att jag var tvungen att sätta mig ner. Jag försökte en sista gång i samband med att jag fick förfrågan att hjälpa skollaget som deltar i en turnering för skolor. Jag försökte men…det gick inte. Så, då var det ju bara till att lägga av.

Via basketsporten hade jag träffat så många människor och hade ett socialt liv och fick delta i roliga turneringar. Tex han jag med att spela den stora lokala turneringen Lundaspelen vid ett tillfälle vilket var en stor upplevelse eftersom vi då spelade mot lag från andra länder.

Istället blev det en ganska ensam tillvaro, eftersom jag inte hade speciellt många vänner vid sidan om basketplanen. Inte ens mina skolkamrater ville umgås med mig. Det vara bara några få klasskamrater, ett par av flickorna i min klass som jag pratade med varje dag och som jag lärde känna rätt så bra.

Så, då var jag ju tvungen att hitta något annat att lägga min energi på , och då blev det till att lägga mer tid på skolarbetet.

På gymnasiet läste jag ett yrkesförberedande program med hopp om att det skulle leda till jobb, men när utbildningen var klar så var det en helt annan arbetsmarknad och nästan ingen av oss fick jobb.

Då, blev det naturligt för mig efter ett tips från en bekant till min far att ta steget över till Universitetet i Helsingfors och deras förvaltningsutbildning som håller hög kvalitet. Det blev en positiv nystart för mig och jag lärde känna fler nya människor. Eftersom det var ett program och inte fristående kurser så var tempot rätt så högt. Jag kan lugnt säga det nu när jag läst fristående kurser här hemma i Sverige för att plocka ihop en svensk examen i statsvetenskap.

Under hela min statsvetenskapliga utbildning så kämpade jag samtidigt med mitt arbetssökande då jag var envis och verkligen ville ha ett jobb. Jag intalade mig från början att vara väldigt flexibel och se många olika möjligheter. Så , jag sökte både inom mitt område och utanför mitt kunskaps/kompetensområde, och runt om i hela Sverige.

Det här med att “kämpa” kommer mycket ifrån min skoltid i Amerika, för det är något som alla intalas från väldigt ung ålder…dvs kämpa och ge aldrig någonsin upp. Eller som Vice President Joe Biden brukar säga “never ever give up – to give up is unforgivable”.

Efter två turer till USA där jag bott och gått i skola på två helt olika ställen , dock public school båda gångerna , så är jag väldigt influerad av den attityd och den mentalitet som finns därborta. Jag gillar den “positiva attityd” som man märker extra tydligt i tex södra California.

Andra gången jag bodde och gick i skola i USA var nämligen i La Jolla, California ….som ligger bara ett par miles norr om Downtown San Diego.

Så, därför är jag som jag är!. Dvs, väldigt Amerikainfluerad och det gör att jag så långt det går kör på den “positiva attityden” och att alltid bemöta och behandla både vänner och andra människor på ett positivt och trevligt sätt.

Dessutom har jag fått lära mig hemifrån och fått som en naturlig del av min uppfostran att alltid bemöta och behandla andra människor väl, dvs visa respekt för andra människor.

Det här med att vara en “god människa” är också något jag lärt mig från min farfar “Nils” som var en förebild för oss andra vad gäller hur man skall uppföra sig gentemot andra människor, och att man skall som ung visa respekt för den äldre generationen.

En annan person som jag lärt mig mycket av vad gäller att vara en “god människa” är min mammas bror Stig , som tyvärr inte längre finns i livet. Han lärde mig om hur man bara är en vanlig människa och lever ett bra liv. Jag kunde med egna ögon se hur både han och min mormor slet med gården på landet men att de aldrig klagade. Min, mormor lärde mig om “envishet”, då hon trots att hon hade problem med benen aldrig lät det stoppa henne utan hon deltog alltid i arbetet på gården. Men, så blev hon ju också 94 år gammal.

En annan förebild för mig har varit min farmor “Inga” som var en person man hade respekt för och som jag tyckte om. Hon var en väldigt fin människa som det var lätt att ha att göra med. Från farmor fick jag lära mig om etik och moral, och om hur man förväntas “uppföra” sig. Hon var rätt så sträng vad gäller tex bordsskick.

Sedan tror jag att det här med att det är en Adlig släkt påverkar, då det ställer helt andra krav än på andra. Det ställs krav på en och vissa saker accepteras och vissa saker accepteras inte. Tex är det inte okej att figurera i tidningarna om det ger “negativ” reklam för släktnamnet.

Därför har jag hela tiden haft som rättesnöre att “undvika” journalister och säga det jag vill ha sagt här på min blogg.

Dvs, mitt namn och mitt foto skall “inte” figurera i några tidningar!.

Så, jag har valt att köra på med mina studier och undvika situationer som kan ställa till besvär för släkten är närmaste anhöriga. Dvs, jag undviker kroglivet helt och hållet. Jag väljer istället att läsa mycket böcker sittande i min favoritfåtölj.

Läser väldigt mycket böcker inom flera olika områden, dvs jag läser både skönlitteratur, deckare, faktaböcker, och biografier skrivna av och om intressanta människor. För, det finns enligt mig så mycket jag kan lära mig av andra människor och då är det ju perfekt att läsa en massa böcker av andra kloka människor.

Vid sidan av detta så har jag fortfarande ett mycket stort idrottsintresse trots att det är länge sedan jag själv var aktiv. Nu blir det mest sport/idrott på TV tex basket och Ishockey. Älskar pulsen och känslan runt NBA (National Basketball Association) matcher. Men jag tycker även om att titta på Ishockey tex Elitserien, Finska ligan, Landskamper, och framförallt NHL (National Hockey League).

Jag gillar även Amerikanska tv-serier från 1980-talet. Några av dem har jag hittat på Youtube i sin helhet.

Andra saker som jag verkligen tycker om är att lyssna på musik, och det blir mest via Webbradion och då är det i första hand 94.5 KBAY (San Jose, California) och Star 94 FM (Grass Valley, California). Men, jag lyssnar även på Countrymusik från station Classic Country AM 1060 (Calgary, Alberta). Men, det händer även att jag lyssnar på svenska radiostationer tex Skärgårdsradion och Lugna Favoriter.

Jag är väldigt intresserad av internationella frågor, och det mångkulturella ligger mig mycket varmt om hjärtat. Detta därför att båda de skolor jag har erfarenhet av från USA var mångkulturella skolor med elever från olika nationella bakgrunder, och det fungerade väldigt bra och det var väldigt lätt att få kontakt med människor från andra länder.

Dessutom har det här med personer från andra länder blivit väldigt naturligt för mig, då många som mina föräldrar har haft med att göra i sina jobb har kommit från andra länder, och mina föräldrar har rest mycket och sett mycket. Detta har inspirerat mig och jag tycker själv om att träffa och umgås med människor från andra länder och kulturer.

Det var därför som jag efter studierna vid Helsingfors Universitet valde Södertörns Högskola före Karlstads Universitet. Jag tror nämligen stenhårt på mångfald och att mångfald har stora fördelar. För, vi kan låta oss inspireras och lära oss mycket av människor från andra länder och kulturer.

Vid sidan om mina nuvarande juridikstudier så tycker jag om att skriva (blogga), och jag försöker att hitta något att skriva om varje dag.

Ibland skriver jag om samhällsfrågor, ibland skriver jag lite om omvärldsbevakning i första hand det som berör Amerika och Kanada vilket är vad som intresserar mig allra mest, och jag skriver också rätt så mycket om juridik. Ibland kan det bli helt andra ämnen beroende på vad jag kommer på för stunden.

Jag väljer helt enkelt det som får mig att må bra och komma i rätt sinnesstämning!.

Så, jag är väldigt nöjd med den jag är och vad jag står för!.

Leave a Reply

