Positiv attityd ger massvis med energi

Hej vänner och kära läsare!.

Nu tänkte jag ta upp något helt annat, nämligen det här med inställning/attityd. När jag tittar närmare på tidningarnas nätupplagor så tycker jag mig kunna se att det läggs mycket energi på det negativa, då det är fullt med negativa kommentarer. Dessutom är det ofta mycket hårda och negativa ord, vilket dränerar människor på energi. Dessa energitjuvar är ett problem.

Istället tycker jag vi skall fokusera på det här med positiv attityd och positiv energi. För, på Facebook så ser jag att många försöker ha en positiv attityd och hålla sig till ett positivt bemötande. Sedan, finns det givetvis också en baksida här i form av energitjuvar som far runt och skriver en massa negativa kommentarer på olika ställen utan att de funderar över sina handlingar.

Hur vi kommunicerar men även “budskapet” i sig är viktigt!. Dvs, det är viktigt med ett positivt och respektfullt bemötande även när man “inte” håller med den som publicerar något på Facebook eller på någons privata blogg.

Vi måste komma bort från det här med smutskastning och personangrepp. För, jag är övertygad om att det går att kommunicera på ett positivt och trevligt sätt bara alla anstränger sig lite mer.

Själv väljer jag att omge mig med vänner som har en positiv attityd och som delar med sig av detta till oss andra. För, glädje och en positiv attityd är vägen framåt istället för att envisas med negativa och nedlåtande kommentarer.

Själv är jag mycket inspirerad av den positiva attityd och mentalitet som finns i och omkring San Diego i California, då jag bott och gått i skola där som barn. Men, jag är rent allmänt väldigt Amerika influerad då jag också bott och gått i skola i Madison, Wisconsin. Det gör att jag många gånger är mer åt det amerikanska hållet än svensk när det gäller hur man resonerar och agerar. Därför försöker jag alltid bemöta och behandla vänner och andra människor på ett positivt och trevligt sätt.

Men, som alla vet så är det ju stora kulturskillnader och mentalitetsskillnader mellan Amerika och Sverige. I Sverige har vi andra traditioner vad gäller hur vi förhåller oss till varandra då vi har den “oskrivna” Jantelagen som leder till att människor hålls nere och hålls tillbaka därför att enligt Jantelagen så får ingen sticka ut och vara annorlunda, utan där råder en missunsamhet och där enskilda individers framgång inte kan tolereras utan alla skall underkasta sig kollektivet.

Vi måste våga överge detta förhållningssätt, och istället släppa fram individuell framgång och lycka. Individen är inte farlig utan det är individer tex drivna entreprenörer som skapar framtidens varor och tjänster, och som skapar framtidens jobb.

Slutligen så är jag övertygad om att en positiv attityd och att se positivt på livet ger massvis med positiv energi, vilket är bra för oss alla. Åtminstone är det här med en “positiv attityd” viktigt för mig personligen då det får mig att må bra samtidigt som jag då får saker och ting gjort.

Leave a Reply

